Recenze: ATRA HORA – Temenos /2020/ Darknagar Records

Ruská scéna má nade vší pochybnost co nabídnout, zajímavých kapel není zrovna málo a neméně tak agilních lidiček, kteří nepochybně zajímavou a pestrou ruskou metalovou scénu podporují. Že ruský metal není při vší úctě a kvalitě pouze ARKONA a pak dlouho nic, je nad slunce jasné. Není tudíž vůbec od věci podívat se ruské scéně čas od času na zubní vzorec. ATRA HORA – kapela, které jsou poněkud těsné death metalové mantinely a své hřiště si jaksepatří rozšířili o nejrůznější vlivy mimo pitevní sál. Nejvíce slyšitelný je přesah do doom metalových mokřin, posílený o podmanivou atmosféru. Náladotvornost prostupuje všemi skladbami v různých poměrech, melancholické nálady střídá ponurost, tu zase křehká zasněnost. Metalová agresivita a razance pak dostává zajímavé odstíny barev, variabilní vokál se nebrání melodickým polohám ani mrtvolnému chropotu. Celek, zvaný ATRA HORA doplňují poměrně výrazné etnické vlivy. Ty sice výstavbě skladeb nedominují, stojí jaksi o krok vzadu, ale výrazně dotvářejí atmosféru a celkovou tvář stylu ATRA HORA. A není se nakonec čemu vůbec divit – gruzínská hranice je nedaleko a Kavkaz stejně tak.

„Temenos“, a budiž to vnímáno jako jednoznačná přednost, zní v tradici éry „zpestřování“ death metalu v druhé půli devadesátých let, jinými slovy – zvuk alba není předigitalizovaný. Může se to v jistém úhlu pohledu zdát jako archaismus, ovšem kolikrát pod víčkem digitální krabičky duše zmírá a samotná podstata hudby je upozaděna ve prospěch formy a naleštěného pozlátka, a kdy celek ve výsledku zní jako mrtvý výlisek. S prvními tóny „The Mistake Of Creation“ je jasno minimálně v jednom bodě - „Temenos“ je různobarevný, živý a vyvážený celek. Dostatečně razantní nosný metalový koncept přirozeně existuje se svébytnými melodiemi, majícími původ někde na úpatí Kavkazu. Nemám tušení, zdali to byl záměrný krok, nebo spontánní vyjádření podvědomých hudebních inspirací. Ať je tomu tak nebo onak, v dnešních časech nijak překvapující kombinace death metalu a náladovosti a atmosféry doom metalu a dalších metalových subžánrů v podobě ATRA HORA dostává další přitažlivý rozměr. Ten je možná podobný přístupu třebas takových ORPHANED LAND, ovšem jsou natolik svébytní, že ač těch připodobnění může být celá řada v délce fronty na chleba za velké hospodářské krize, lze ta přirovnání považovat za hrubá vodítka. Ten další svébytný rozměr by se dal nazvat jako takový metalový „Genius Loci“, výrazný otisk místa do hudby samotné.

Kapela, o které jsem neměl donedávna ani povědomost, že existuje a na kterou jsem vlastně ani nemohl mít nějaký názor, mi připravila velmi překvapující první blízké setkání. ATRA HORA jsou stylově variabilní, což jsem už jednou zmínil. Elegance a nenucenost propojení těchto stylových prvků a jejich vzájemná symbióza je ovšem věc jiná. ATRA HORA se to podařilo s lehkostí, kdy ani nemáte nutkání se s tím nijak patlat, prostě album vnímáte jako funkční celek plný poutavé atmosféry v mnoha barvách a odstínech. To je „Temenos“, v důsledku instrumentálně promakané, emotivní album, ovšem za všech okolností stále metal jako…takovéto jedno domácí zvíře, v chlívku zavřené.

atrahora.bandcamp.com/

facebook.com/atrahora/