Recenze: ARCHGOAT -Worship The Eternal Darkness  /2021/ Debemur Morti Productions

Recenze: ARCHGOAT -Worship The Eternal Darkness /2021/ Debemur Morti Productions

Vyvrženec nejhlubších pekel, smrtelně nebezpečná hydra. Na ARCHGOAT krásně vidím, jak se mi opět zčásti zparchantěl sluch a musel jsem si chvíli zvykat na syrovou produkci. Na doporučení páně Zmarchroba jsem se pozorněji zaměřil na finské pekelné komando ARCHGOAT a každopádně to byl tip jak víno. Tak temnou a zlomyslnou desku jsem v prackách už dlouho nedržel…s plným vědomím, že mé rezervy jsou více než značné. Smrtí načichlý black metal se sympatickým žánrovým přesahem s drtivou a děsivou atmosférou, páchnoucí ohněm a sírou až humna, je v dnešní době plastové doslova balzám pro uši šílencovy…

„Worship The Eternal Darkness“ není už zcela z logiky věci žádná masově přístupná věc, spíše takové buď a nebo… Buď vás to chytne za slabinu, nebo se se znechuceným výrazem odvrátíte a nebudete touto deskou marnit čas, není pro každého a ne každý ji pobere. ARCHGOAT jsou zlomyslní, nenávistní, jdou přímo po krku a nepřipraveného jedince mohou lehce připravit o duševní rovnováhu, ne-li o pohodlnou existenci. Ač kapela zamrzlá v čase, ARCHGOAT nezní jako zpráchnivělý relikt. Jsou sakra nebezpeční a prašivě úchvatný zvuk, typický atribut jejich děsivě magického projevu, tomu jen a jen napomáhá. Jak se mi „Worship The Eternal Darkness“ dostává hlouběji pod kůži, tím silněji cítím odér podzemní finské scény a v paměti mi vyvstává jedno jméno - BEHERIT! Klon tohoto kultu však v žádném případě nečekejme, ARCHGOAT si pro sebe zabrali svůj vlastní pekelný kotlík, ovšem osobitý přístup z nich dělá rovněž kultovní kapelu se vším všudy.

Zdeathovatělý black metal a nebo klidně obráceně, to máte úplně egál, soulad ponurosti a silné nihilistické atmosféry je v případě této desky dechberoucí. Temný proud čpící smrtí a sírou má sílu strhnout a semlít vše, co se mu připlete do cesty. Přitom se nejedná o bestiální agresi kupříkladu ve švédském stylu, za hradbou syrové energie cosi číhá - něco, o čem se spořádaní občané bojí byť ztratit slovo a ještě nebezpečnější je „to“ pojmenovat. Je to animální podstata lidské existence, naše přirozená součást, kterou jsme vytlačili na samotný okraj našeho vědomí a přestali ji rozumět. Stal se z ní strašák, ale daleko děsivější bestie sedí každý den vedle nás a čučí nám do talíře. Je to naše běžné živoření, zvrácená pravidla a odlidštěné přežívání bez obsahu den za dnem - obraz temnoty a utrpení.

Tolik filozofické okénko k atmosféře „Worship The Eternal Darkness“. Album nesází na instrumentální dokonalost a brilantní techniku, nicméně instrumentálně je zvládnuto skvěle, přesně v intencích maximální autenticity. „Worship The Eternal Darkness“ věrně udržuje při životě ducha starých časů, kterému spolu s předchozími alby ARCHGOAT vtiskli svůj svébytný rukopis ve znamení zmaru a beznaděje. Jsem jeden z těch, které „Worship The Eternal Darkness“ chytilo za slabinu. Tahle ukrutná síla a poctivá metalová temnota nelze ignorovat. Nemusíte ARCHGOAT vyloženě milovat, ovšem o respekt si říkají s veškerým důrazem.

facebook.com/archgoat.official

archgoat666.bandcamp.com/