Recenze: ARALLU – En Olam /2019/ Satanath Records

Že jste o ARALLU ještě neslyšeli ani popel??? Nedivím se, ale já slyšel, a je to už nějaký ten rok. A již tenkrát platili za ukrytý trumf black metalové scény, a rozhodně to nebylo jen a pouze jejich poměrně exotickým původem. ARALLU toho mají za sebou dost a dost, spojitost se dvěma absolutními pojmy blízkého východu, tj. MELECHESH a SALEM je zřejmá, Moti Daniel stojí za kapelou do současnosti, Nir Nakav (SALEM) se podílel na vzniku kultovního alba „Messenger To Jerusalem /Satanic War In Jerusalem“. Tenkrát jsem s nimi četl rozhovor, tuším ale nepamatuji přesně, asi ve Sparku. Točil se kolem izraelské metalové scény, místního prostředí a vztahů židovské populace s tou arabskou a neméně tak muslimskou. Od té doby mi tahle kapela utkvěla v paměti, a nemohu jinak, než se podělit o zážitek z poslední studiové nahrávky kapely, která mi učarovala již před více než patnácti lety.

„En Olam“ je album v mnoha ohledech jedinečná, nenapodobitelná záležitost. Skloubit black metalové výrazové prostředky s prvky středněvýchodními hudebními kořeny není jen tak, a pokud k tomu dojde, stále není vyhráno, aby tato symbióza byla životaschopná a funkční, je třeba nejen umět hrát, ale je třeba dát do hudby sakra velký kus sama sebe a své muzikantské srdce (což je naprosto univerzální princip napříč všemi žánry od Long Islandu kolem zemské koule po Havaj).

ARALLU jsou svéráz a originál, což je deviza k nezaplacení. Organicky propojili tradiční black metal s místními tradičními hudebními postupy velice nápaditým způsobem, kdy ani na moment nejsme svědky rozpolcenosti skladeb na dva hudební světy. „En Olam“ není, a to předesílám, žádný jakože umělecký black metal plný orchestrací a drahé produkce. ARALLU se pevně drží syrového a živelného projevu, té sžírající bestiality, kterou vychrlili kdysi nesmrtelní BATHORY v druhé půli osmdesátých let. Bestialita je jedním ze jmen tohoto alba, rozběsněná šelma, která je sice lačná po krvi, ovšem s mozkovnou s kapacitou velice nadprůměrně inteligentního masového vraha. „En Olam“ je v jádru přímočarý masakr, tento ale skrývá spoustu rafinovaných zákoutí, spoustu důmyslných kliček, které dají jasně na srozuměnou, že tohle není rádoby zlá kapela ani rádoby exotika, na které to všechno půjde prodat.

V tomto případě nebudu záměrně pitvat album skladbu po skladbě. „En Olam“, ač obsahuje devět zastavení na cestě do podsvětí plus jedno recitativní intermezzo, po okraj napěchovaných agresí, pod jejíž silou praskají řetězy, hroutí se domy a zoufalí se modlí za spásu své duše. ARALLU tuhle agresi zkrotili ve svůj prospěch a přetavili do silného hudebního zážitku, který sice není úplně pro každého, ale koho chytne za rozkrok, toho už nepustí. Skladby tvoří kompaktní sevřený celek, aniž by splývaly do jednoho zběsilého monolitu s nedostatkem opěrných bodů. Navzdory agresi a syrovosti každá skladba se stejně tak i bohatá na zajímavé momenty, které se vyplatí objevovat s každým poslechem, protože tenhle zážitek úplně zadarmo není, ale to úsilí se na každý pád mnohonásobně vrátí.

facebook.com/ARALLU666

arallu.bandcamp.com/

satanath.com/