Recenze: A´PRIORI – House Of Cards /2022/ vlastní vydání

Britové A´PRIORI vzhledem ke svému místu pobytu by měli mít na hard rock patent. Mám pro kapely tohoto druhu slabost, jedná se o styl, který mě uhranul ve třinácti letech, kdy mí vrstevníci ujížděli na totalitním disku a případně západním popu. Roli třídního exota jsem bral s klidem snajpra v první linii, užíval jsem si pocit vlastní výjimečnosti a imaginárního elitářství a bylo mi velmi příjemně. Každé takové album mi mé pozdní dětství připomene a opět se cítím příjemně.

Možná se mnou řada z vás nebude tak docela souhlasit, ale A´PRIORI totiž vyvolávají i další, odlišnější vibrace směrem k letem devadesátým, kdy grunge otočil scénu naruby. Grunge kapely, minimálně ty nejvýznamnější, byly v podstatě každá o něčem jiném a když si vzpomenu na své tehdejší pocity, tak konkrétně trojice PEARL JAM, SOUNDGARDEN a STONE TEMPLE PILOTS měla natolik evidentní kořeny v hard rocku, že v kontrastu se svými kámoši z mokré čtvrti jsem s nimi neměl problém, čímž jsem si od tvrdého jádra užil dosti jedovatých poznámek na téma zrada metalu a zaprodání se. Dnes na to sere pes a máme aspoň spoustu témat na vzpomínání, dokud si ještě něco pamatujeme…bude hůř.

A´PRIORI mi zpočátku připadali jako nepochybně zajímavá, ale na druhou stranu ničím třeskutě výjimečná kapela, která vcelku slušně balancuje ne rozhraní hard rocku a grunge s odkazem na Seattle, případně změřeno bližší optikou, na SOUNDGARDEN či AUDIOSLAVE. Úvodní song „Watch The World Burn“ k této úvaze jednoznačně vybízí, jako bych slyšel nebožtíka Chrise a jeho skvadru na albu s oním plamínkem mezi skalisky na obalu. Grunge odér ale vzápětí lehce ustupuje do pozadí a je to přece jen více o A´PRIORI jako o kapele, které se zas tak okatě inspirovat nemusí. „Shotgun Blues“ a „Nah Nah Nah Nah“ už vytahují zajímavější výrazové prostředky včetně živelného groove, oproti úvodnímu kusu v mnohem lehčí a „vyvětranější“ verzi. Vzhledem k tomu, že komplet celé album se nese v převažujícím valivém rytmu a jen občas se dostane ne středního tempa, má „House Of Cards“ energie na rozdávání a pokud dojde na sólo, její objem ještě poporoste. U tohoto typu alb mi vždycky trvá trochu déle, než začnou fungovat a někdy se taky stane, že už trvá příliš dlouho a dojde mi příslovečná trpělivost v duchu „nic pro mě“. Ovšem druhý případ u „House Of Cards“ jaksi nenastává, album mě ve srovnání s podobně laděnými deskami velmi baví už od druhého, maximálně třetího poslechu. Je to docela fofr s přihlédnutím ke skutečnosti, že „House Of Cards“ není žádný mainstreamový rock pro široké masy, ale syrová nálož s kořeny hluboko v sedmdesátkách, což není zrovna krmení pro zmlsané pubescenty, zvyklé na všechno rovnou do huby. Příjemným paradoxem vzniklé situace budiž, že A´PRIORI na žádné staré kořeny nevypadají, spíše naopak. Od takto mladé kapely bych čekal úplně jiné stylové směrování, o to sympatičtější pak moje zjištění nakonec je.

„House Of Cards“ je druhým studiovým počinem A´PRIORI a jak se rádo říká – do třetice všeho dobrého, ono to ale není úplně samozřejmé a může to třikrát dopadnout úplně na pytel.  Od tohoto alba jsem zpočátku žádné zázraky nečekal, úměrně tomu se mi dostalo velmi solidního zážitku. Jsem potěšen, míti klobouk, tak smeknu!

apriori.rocks/home.html

facebook.com/apriori.rocks/

instagram.com/apriori_official/