Profil skupiny Loretta
Každý správný metalista ví, že ženy a metal patří nerozlučně k sobě. A proto se tímto snažíme napravit stávající nedostatek tohoto webu, a sice ten, že jsme zde dosud neměli profil nejznámější tuzemské metalové ženské kapely všech dob – brněnské LORETTY, hrající na přelomu 80. a 90. let klasický (čili melodický) heavy metal.
Ostatní české sestavy jistě prominou, neboť jak plzeňská Lochness, tak pražská Ester nikdy nedosáhly takového mediálního účinku jako právě Loretta; věhlasnou Paniku, hrající „pouze“ rock, do těchto výčtů samozřejmě nepočítám.
Loretta vznikla v červnu 1989 spojením dvou smeček, jedné bezejmenné pražské, a brněnské Nyx. Frontmanka Daria Hrubá k tomuto počátku uvádí v rozhovoru pro tehdejší čtrnáctideník Rock & Pop č. 9, ročník I (31. srpna 1990), kdy otázky kladl známý redaktor Jaroslav Špulák, toto: „V obou hrála naše současná bubenice. Začaly jsme budovat repertoár, který byl výběrem z našich představ o tom, co budeme hrát.“ ... „Do září dojížděla baskytaristka na víkendové zkoušky z Poděbrad. V listopadu získala podnájem a my jsme začaly zkoušet denně.“
V tomtéž rozhovoru Daria Hrubá uvedla, že skupina bude točit singl se skladbami Loretta/Stíny v ulicích. Bohužel se domnívám, že toto plánované SP nakonec nikdy nevyšlo, a tudíž prvotním počinem Loretty byla účast na sampleru firmy Reset nazvaném DETONATION, který uzřel světlo metalového světa před Vánocemi roku 1990 (mj. též Sax, Taxi nebo Barbarella). Osobní poznámka: pamatuji si, jak jsem toto LP coby patnáctiletý našel v roce 90 pod stromečkem, hned ho položil na talíř gramofonku a myslel, že se pos............esouvám. :-)
Loretta pro zmíněnou kompilaci nahrála v červenci roku 1990 v brněnském studiu AUDIO-LINE skladbu Zlost (hudba: D. Hrubá – text: Martin H. Groh, t. č. známý rockový publicista). (Aby se z koncepčního hlediska nejednalo o nežádoucí exkurs, dovolím si zveřejnit seznam všech písní cit. sampleru „pouze“ jako závěrečný bonus – viz).
Nicméně nezůstalo pouze u rockového výběru. Přednosti skupiny LORETTA byly nejprve oceněny účastí na turné band Arakain či Törr, ke kteréžto akci vhodno opět ocitovat část shora identifikovaného rozhovoru – J. Špulák položil otázku: „Vy jste koncertovaly na slovenském turné Arakainu a také s Törrem. Vybraly si vás tyto skupiny pouze na základě vaší muziky, nebo jako příjemné společnice?“
A Daria Hrubá odpověděla: „Jednou jsme se potkaly s technikou Törru po cestě na koncert. Dali jsme si oběd a domluvili se na společném kšeftu. Za pár dnů přišlo pozvání na Barču, kde mezi diváky seděl Aleš Brichta, který nás pozval na slovenskou šňůru. A zda je to na základě našich hudebních dovedností, to už se musíte zeptat Arakainu.“
Jmenovaný Jarda Špulák byl ovšem dosti příkrý, když v „reportu“ pro tentýž časopis, č. 5, ročník I (9. července), z pražského „barikádnického“ koncertu Loretty a Lochness (koncipovaném formou vzkazu), pronesl – k Lorettě – mj. první část věty: „Váš „melodický americký“ metal sice postrádá originální nápady, nicméně působí věrohodně, uvolněně, a navíc jej hrají moc pohledné dívky.“
Abych Špulákovi, který složil spoustu výborných textů pro brněnskou Dogmu Art, zase tolik nekřivdil, musím citovat jeho další pasáž: „Daria Hrubá je moc dobrá zpěvačka, a pokud se vám podaří obsadit místo sólové kytaristky, nechť se věnuje pouze zpěvu. Rozptýlily jste svým vystoupením mé obavy, že si Vás Arakain i Törr vzali jako předkapelu především kvůli ženským vnadám. Je to milé, je to dobré a bude na vás chodit spousta diváků. S chutí do další práce. Hodin, strávených ve zkušebně, jistě nebudete litovat.“
Hudební dovednosti byly – i dle mého názoru - objektivní, takže talentované dívčí skupině nabídl natočení dlouhohrající desky MULTISONIC, což bylo tou dobou docela slavné vydavatelství (mj. Törr, Vitacit).
LP - á propos, jediné v tu dobu oficiální LP ženské metalové kapely - vyšlo v roce 1991 pod prostým názvem kapely, čili LORETTA, na zadní straně s vysvětlením Loreta (s jedním „T“) – padlá dívka pařížského podsvětí 17. století.
Party debutové placky mají na svědomí tyto ženy:
Daria Hrubá – zpěv, kytara
Pavla „Múza“ Musilová – kytara, klávesy, sbor
Yvona Pešková – kytara, sbor
Martina Ponocná – baskytara, sbor
Monika Pellová – bicí nástroje.
9-písňový tracklist je zde:
Strana A
01. Stíny v ulicích
02. Komedie „Láska“
03. Zlost
04. Stíny v ulicích II
05. Hrobník
Strana B:
06. Svědomí v nás
07. Bohužel
08. Prokletí hříchů
09. Loreta
Tato dlouhohrající deska byla zajímavá hned několika faktory:
1) Spoluprací s členy skupiny TITANIC - hudbu k songu Stíny v ulicích složil baskytarista Titaniku Milan Hanák, hudbu Komedie „Láska“ kytarista Džoro Enčev;
2) Osmá skladba Prokletí hříchů je duet Darji Hrubé s tehdejším zpěvákem skupiny MOTORBAND Kamilem Střihavkou, dnes přeslavným, nejen muzikálovým pěvcem;
3) Na desce se účastnil též zpěvák dnes slavného KABÁTu Pepa Vojtek (písně 01, 08).
Skupina Loretta byla ve své době natolik známá, že jí vyšel dokonce 2-stránkový poster v měsíčníku Melodie (na druhé straně byla Nina Hagen, která vypadala tedy podstatně hůř než naše holky :-). Nejeden kluk (či dokonce baba) měli tento či obdobný plakát vylepený ve svém pokojíku!
Jenomže ženy mívají život natolik determinovaný jinými povinnostmi, že pokud kapela existenčně nevydrží, není se čemuž až natolik divit. A právě toto se událo s Lorettou. V roce 1992 bohužel ukončuje svoji činnost; nicméně o některých jejích členkách slýcháme i nadále.
Frontmanka Loretty Daria Hrubá, spolu s Pavlou Musilovou, se v roce 1992 účastnily nahrávání třetí desky skupiny Kern Ztráty a nářezy (vyšlo 1993), kde nazpívaly sbory k písním Silnější než já, Nigramontis a Hrdina pro pláč.
V této souvislosti se jistě hodí připomenout shora zmíněný rozhovor z roku 1990, v němž Daria Hrubá na Špulákovu otázku „Jak se vám daří v rodném Brně, v konkurenci kapel jako Kern, Titanic nebo zdejší avantgardy?“ odpověděla: „O konkurenci bych nemluvila. S hudebníky Kernu se v podstatě neznáme a s Titanikem vycházíme velmi přátelsky. Titanic pro nás napsal i nějaké písně. S avantgardou se známe z festivalů. Každý děláme něco jiného, respektujeme se.“
(Jak vidno, s hudebníky Kernu se zmíněné dámy posléze poznaly.:-)
Baskytaristka Martina Ponocná působila po ukončení činnosti Loretty v pražské heavy metalové skupině s roztomilým názvem KSICHTIES.
Zpěvačka Loretty Daria Hrubá se dnes pohybuje v mediálně-vizuální sféře (viz např. odkazy níže).
ZAJÍMAVÉ ODKAZY:
metal-archives.com (profil skupiny)
projektpunk.cz (texty skupiny)
thecorroseum.com (info/recenze LP)
metaladies.com (základní info)
bellmonde.cz (Daria Hrubá)
BONUS – tracklist sampleru Detonation:
Strana A:
01. Zrzavá blondýna od Černé Hory – ČERNÁ HORA
02. Speed metal – VELKÁ MORAVA
03. Čarodějnice – SAX
04. Hadí král - TAXI
05. Sólo tanečník – BARBARELLA
Strana B:
06. Svět nás volá – SPILBERG
07. Ej, milá moja... – VELKÁ MORAVA
08. Zlost – LORETTA
09. Královna krásy – TAXI
10. Dg. 303 – SAX
11. Hradní ležák – ČERNÁ HORA
vznik kapely Honza (16. 1. 2021 19:41)
letopočet 1989 a měsíc vzniku mi poněkud nesedí, tou dobou jsem byl na vojně teprve dva měsíce ale pamatuji se že jsem holky viděl hrát na živo v Litvínově v letě na rock maratonu kde hrálo několik kapel ale jako bažant na vojně a v civilu jsem je vidět nemoh kapela musela vzniknout dřív