NeklamMě o Reklamě

NeklamMě o Reklamě

Ač se to zdá možná neuvěřitelné, reklama a metal jsou spojité nádoby. A to nádoby vpravdě pivní, poněvadž metalista a nádoba, to je jasně a jedině pivo.

Ale o pivo teď nejde - jde o reklamu. Onehdá jsem šel do práce, oči zakysané, krok vratký, vidiny nejasné a perestrojka v prdeli. A tož kolem mňa projel náklaďák jak bachyňa, a měl na boku cosi jako Mobilní záchodky, mobilní WC, mobilní Toi Toi – ojoj! A hned pod tím: „Jsme pro každou prdel!“ No jelikož miluju slovní hříčky, tak to mne fakt dostalo, rozesmálo, a najednou byl na cestě do práce i Gorbačov - nemyslím tu vodku, to až pro práci. (Já vím, je to starý, ale aspoň je prdel.)

Teďka v nedělu koukám na telku, a tam reklama Alberta: Božkov 0,5 l za 89,90 Kč, a pak Zlatopramen 1,5 l za 23,90 Kč, a hned na to slogan Stojí za to JÍST lépe! No tak tomu říkám žrádlo - mňam! Ovšem jak to aspoň trochu proPIVOjit s metalem? Inu, jednoduše.

Dohledá se někdy člověk, který načmáral onen nápis, a způsobil tak revoluci v dějinách tuzemského tvrdého rocku? – Viz skupina Tublatanka v rozhovoru v Melodii 1987 o zrození debutové desky:  „Další věc, která nám pomohla, byl dvoumetrový nápis na bratislavském Prioru, který uviděl ředitel Opusu Ivan Stanislav a zeptal se, proč skupina, jejíž názvy jsou na zdech po celé Bratislavě, nenatáčí u Opusu desku.“

U Tubly bychom mohli zůstat, když jeden z jejích největších hitů s názvem Dnes zpívá „neóny sú dnes výnimočné / ledva blikajú, nelákajú“, což je vlastně taky reklama, neony. Ovšem nejlepší troj-reklamu jsem zažil v 90. letech tu pivní. Plzeňský pivovar tehdy propagoval svoji trojici Primus, Gambrinus a Plzeňský Prazdroj. Pro každou z těchto tří entit měl svůj slogan:

Primus: Slad je nejlepší kuchař.
Gambrinus: Někdo to rád hořké.
A nejlepší byl Plzeňský Prazdroj: Smetana mé vlasti.

Což byl skutečný jazykový majstrštyk, kdy i kdejaká kočka z toho lezla dírou. I když, teď mne tak napadá – neleze spíš dírou kočky zpravidla kdosi jiný???  - A k tomu se přidal Velkopopovický Kozel s erotickou reklamou Vychutnej si svého kozla, a pak se nediv, že lahváče padaly jak trakaře, i když zrovna nepršelo. Vlastně jsem celý tento fejetoník začal psát jenom kvůli těm dvěma reklamám v úvodu, chilli Toi Toi a Albert, jenže z toho vznikl celý článek.

A jak to opět proPIVOjit s hudbou? - Jasnačka, první písnička o reklamě, která Vás napadne, je Reklama na ticho od Teamu. Jenomže tu jsme tady už měli. Takže jsem přemýšlel dál. Reklama je byznys, takže Jesus Business od A? Šlo by. Ale já jsem se rozhodl pustit zde věc, která s reklamou taky souvisí (prodej a výprodej), a která je možná tak trochu pozapomenutá, a přitom neprávem.

Vynikající pražská thrash metalová skupina BRIAN se skladbou Výprodej bolesti ze svého LP Čelem ke zdi z roku 1991 (Monitor), reeedice v rámci 3CD včetně demosnímků UGR 2008.
Kdysi v 90. letech jsem vyprávěl svýmu bráchovi, že dobře hraje Brian. Zeptal se: Bryan Adams?  A tak Vás žádám o jedno: jasně, není to Bryan Adams, a není to žádná dneska známá kapela, možná to znáte, možná ne. Ale prosím, poslechněte si to, poněvadž je to jeden z nejhezčích ploužáků, jakej jsem kdy v metalu slyšel.
 

Tady Dědek.

 

Komentáře

Můžete použít následující HTML tagy a atributy:
<a href="" title=""> <blockquote cite=""> <code> <b> <i> <u>