Rozhovor s bubeníkem Karlem Vodičkou!

Rozhovor s bubeníkem Karlem Vodičkou!

MOŽNÁ KERN VYDÁ ALBUM, ZE KTERÝHO SE POSEREM

aneb

VŠE JE MOŽNÝ

Bubnoval na deskách, kterých se v zemích koruny české prodalo dohromady takřka čtvrt miliónu nosičů (singl Exploze zhruba 50 000, LP „...od narození“ okolo 100 000, Lovci žen takřka 50 000...); dnes u nás naprosto nemyslitelná čísla i pro kapelu mnohem měkčího žánru.  

Pro Československou televizi (Slovenská televízia Bratislava – Triangel – Galanta) natočil hodinu trvající koncert, postavený na zmíněném kultovním debutu „...od narození“. 

Z masmediálního hlediska vyhrál 3 prestižní televizní Zlaté Triangly (Blízko nás, Exploze, A zítra zase), za rok 1991 slavil bronz v posledním ročníku slavné dobové ankety Mladého světa Zlatý Slavík (pokud se nepletu, tak za Teamem a Kreysonem), nicméně v životě se dočkal i možná nečekaných pochval od kritiky, a sice za čtvrté řadové album Totální tunel. 

Jeden z nejlepších a nejznámějších bubeníků současnosti, Lukáš Doxa Doksanský z Arakainu, o něm řekl: „Toho, když jsem ve čtrnácti viděl s dvěma šlapáky... byl jsem úplně u vytržení.“

Skutečně charismatickej i neskutečně skromnej muzikant a člověk, řízek, kterej prostě někdy přijde a - někdy prostě odejde. 

Teď zrovna odešel – z kapely KERN... Maestro Bubenico Furioso KAREL VODIČKA – je teď jenom Váš! 

Ahoj, Karlosi. 

Co je jasné: odcházíš, přesněji řečeno - odešels z Kernu. Ale co je obzvlášť zajímavé, já jsem se doslechl důvod: prý nastupuješ do Metalliky... :-)

No volal mi nedávno Lars a dostalo se to nedopatřením na fejs…..Je toho prý celý Brno…(smích)..

Nedávno jsme si mohli přečíst rozhovor s poměrně netradiční dvojicí respondentů: Ty a Slávek Karásek (Rock & Pop, červenec 2018). Pokud mi něco neuteklo, tak v týhle sestavě jste historicky nikdy dříve rozhovor nedávali. Proč tato „noblesa“, když už v tu dobu to údajně mezi Tebou a Slávkem již dlouho „skřípalo“?   

No v tý době to myslím nijak neskřípalo – začalo to skřípat o chvilku později… Ten rozhovor byl na přání redakce se mnou a se Slávkem - chtěli zakládající členy. To na vysvětlenou.

Můžeš říct, proč z Kernu za poměrně vypjaté situace odešel tvůj brácha Tony (po natočení CD Hrnu to k tobě)? Nejen po Brně se vykládají různé věci...koneckonců, není to poprvé, co jste se coby bratři rozešli. 

Podívej - je 21. století a úroveň muzikantů - myslím po technické stránce - je na špičkové úrovni. Tonyho práce pro Kern si dodnes velmi vážím - vždyť většinu toho alba vymyslel on… Po technické stránce to ale nebylo ono – mírně řečeno…… Učil a dodnes učí děcka na ZUŠ – tráví tam mraky hodin a na cvičení nezbývalo nikdy moc času. Takové nedostatky se pak projeví ve studiu - tam musíš hrát na 110%. To bohužel nebyl jeho případ. Nahrál desítky pokusů - celá produkce kapely se „cedila“ přese mě a já výsledek posílal do studia na mix. Moc tracků jsem ale vracel zpět – byly špatné někdy po zvukové stránce a někdy nedostatkem techniky. Časem už jsme si lezli na nervy - resp. já jemu. Začal tvrdit, že si natáčím vlastní album a že raději odejde. Také kapelu opustil, jak známo. Myslím si, že to bylo fakt kvůli mně. Dodnes si ale za svým počínáním stojím - nic bych dnes rozhodně neměnil. V prvním případě jeho odchodu - to bylo tuším někdy kolem revoluce v roce 1990 – se kapela rozhodnula pro výměnu na postu kytaristy. Bylo to po odchodu Slávka Karáska - na místo Tonyho přišel Míra Horňák jak známo - bylo to ale rozhodnutí celé kapely.

V „pokronkovské“ éře vydal Kern dvě CD, jedno řadové (Hrnu to k tobě) a jedno bilanční (Quadraginta). V této souvislosti Ti položím dvě otázky: jednak kdo vymyslel ten geniální název Quadraginta (čtyřicítka), a jednak kolik stálo úsilí ta obě CD vydat - a jak se prodávají? 

Obě alba měla jednu společnou věc: všechny party jsme nahrávali sami ve svém studiu a poté posílali na mix do studia. Pouze na desce Quadraginta jsem točil bubny ve studiu přímo. Tato technologie má své výhody – je dost času – můžeš opravovat a nahrávat, kdy se ti zachce. Má také svá úskalí - bere to hodně času při editaci jednotlivých partů - no to jsem právě vobsral já…..Strávil jsem v podstatě 3 roky u komplu po nocích – bavilo mě to-nemohu říci že ne. Jinak bych to nedělal. Problém ale nastává v momentě, kdy musíš nějakému kolegovi sdělit, že jeho pokusy nejsou použitelné (smích)….Tam dochází k mírnému kolapsu, bují averze a později chuť jakkoliv komunikovat. Tohle se projevilo bohužel u obou alb. No album “Hrnu to k tobě“ jsme v podstatě nahrávali 2 roky a „Quadragintu“  7 měsíců. To vypovídá mnohé o schopnosti kapely tuto práci opravdu profesionálně provést. Obě alba měla v tomto směru společný jmenovatel - vždycky se našel bohužel někdo, kdo celou práci neskutečně pozdržel. Jináč název „Quadraginta“ vymyslel Slávek Karásek.

Závěrečná píseň Quadraginty Fernetový oči má hodně jiné než původní aranžmá, působí dost jako vážná muzika, k tomu zvony... Na Tahu jsi mi říkal, že prý měla být ještě úplně jiná, ale Tys to strouhnul a kapela Tě pak seřvala...

Podívej - produkci obou alb dělal Standa Valášek společně se mnou. Z 99% nás všichni plácali po zádech jako že vše OK a super! V jednom případě – jak naznačuješ výše u Fernetových očí - jsme při masteringu odstranili pár tracků v závěru skladby. To jsme neměli dělat - byl jsem za nejhoršího hajzla - všichni psali maily jako co že jsem si to dovolil, a kapela se málem ihned rozpadla… Se Standou jsme se přitom přímo ve studiu dohodli, že je tam toho moc. Faktem je – a ty jsi na to také poukázal - že i zvony jsou tam navíc – myslím oproti původní verzi této písně. Ono jde také o to, jakou desku točíš. My jsme se jasně dohodnuli, že to bude vzpomínkové album ke 40 letům kapely a všechny písně budou v původních verzích. To kapela ve výše zmíněné písni nedodržela a došlo ke zcela zbytečnému kolapsu. Už zde jsem se rozhodnul, že další album s kapelou dělat nechci.

Karlosi, Ty jseš docela slušnej výpovědní řízek: prý Ty osobně jsi z Kernu vyhodil například Miloše Morávka anebo prvního zpěváka po Kronkovi, Pavla Vacka. 

No Miloše Morávka jsem nevyhodil já - pro tento krok se rozhodla celá kapela a já byl pouze mluvčí…. Tehdy jsme chtěli na místo kytaristy Slávka Karáska, který se vrátil z vojny. Pavla Vacka jsem opravdu vyhodil já po jednom koncertu hnedle v šatně. Nebyl vůbec připraven a na nové desce už dlouho nic nedělal. Považoval jsem jeho setrvání v kapele za bezpředmětné.

Výroční koncert v Sono Centru s Turbem znamenal obrovský úspěch, bylo tam prý cca 1 500 lidí. Když jsem se namátkou po skončení ptal pár návštěvníků, na kterou z těch kapel přišli, říkali mi, že - na Kern. Jak sis užil tenhle žhavej úspěch – a propos, bylo tam hrozné vedro. 

Víš - zde se projevila ta 4-5 letá práce kapely. Před cca 3 roky by přišlo 300 lidí a my to na podzim zcela vyprodali. Byla to satisfakce i pro mě - že jsem neuhnul ze svých nároků a kapelu dovedl tam, kde je. To byl velikej úspěch- za tragédii považuji fakt, že kapela nenahrála DVD z koncertu - chyběla LED stěna s kamerami - to by řešilo celý problém. Kdybych nenechal dovézt pyrotechniku a efekty, tak tam nebylo už vůbec nic. Už jsem v kapele končil a nechtělo se mi tyto věci řešit. Nikdo pro to také nehnul prstem, a dopadlo to jak dopadlo. Mj. kdyby se něco podobného podařilo jakékoliv jiné kapele, tak s odpuštěním „zasere“ celej net videem po dobu půl roku…. Každej se dnes snaží vytřískat z jakéhokoliv úspěchu kapitál….

Kern má za sebou vůbec dobré historické akce. Můžeš prosím srovnat třeba přehlídky v brněnském Rondu, dva šlapanické parky anebo právě Sono? Co z toho je nejvíc tak říkajíc „Tvůj Kern“? 

Každý z uvedených koncertů byl v jiné době a jinak cenný. V Rondu to bylo v době, kdy byl u nás ještě komunismus - lidé chodili na metal automaticky. Bylo tam samozřejmě více kapel, a proto nemohu s jistotou říci, do jaké míry přišli na Kern. Ve Šlapanicích v roce 2003 tuším šlo o koncert v rámci Remember Tour - kapela vylezla po „X“ letech v původní sestavě. Lidé tehdy přišli v takovém počtu fakt na Kern - dodnes rád vzpomínám. No a o Sonu už jsem psal….

Na DVD Klipologie 2005 je jasně dokumentováno, kdo oživil Kern s Kronkem počátkem nultých let 3. tisíciletí. Stejně tak jsi oživil Kern bez Kronka v roce 2011. Nejenom dle mého názoru, ale i dle názoru mnoha dalších fans jsi právě Ty hlavním motorem síly jménem Kern. Nevěřím, že Ti Kern nebude chybět...

Věř tomu, že nebude. Už jsem mj. tohle absolvoval - v letech 1996-2003 jsem v kapele nehrál a nijak mně to nevadilo. Tato situace je i nyní. Víš - takové rozhodnutí se nedá udělat ze dne na den. Přemýšlel jsem o tom už od zmíněného masteringu posledního alba po celé léto, kdy jsme hodně koncertovali. Někdy jsem chtěl jít dál a pak zase do toho něco vlítlo - konflikt v kapele atd… Na konci léta mi bylo jasný, že už v této sestavě pokračovat nechci. Z mého pohledu byla nulová šance jít někam dále - tzn. nahrát další album a kapelu pokopnout tzv. o kousek dál. Já to mám v sobě nastavené tak, že mi nestačí jen papouškovat na kšeftech ty známé šlágry jako „Blízko nás“ a „Exploze“ – byť za pěkný peníze. Jak jsem psal - je 21. století a je to nastavené jinak….. No a pocit, že zase budu někoho přesvědčovat o nezbytnosti nové desky – že to má do tehdy a do tehdy nahrát a s jakým zvukem -  mě už dost děsí. Proto jsem se rozhodnul, jak jsem se rozhodnul. Víš - ono je taky možný, že tam přijde někdo novej a že kapela chytne svěží vítr a vydá album, ze kterýho se poserem…. Vše je možný.

Otázka na dušičku: Vždycky když Kern organizačně skomíral, byls to Ty, kdos ho postavil na nohy. A v novodobé éře jsi tolikrát hledal nový členy, po Kronkovi dva zpěváky, Vacka a pak Konečného. Dotáhls Kupčíka, Křupku, přišla Iva Pospíšilová (na tom má prý ovšem hlavní zásluhu Slávek Karásek). Teď tam bude místo Tebe bubnovat jiná legenda, Slávek Fric. Nemrzí Tě jedno jediné: že Tys ten Kern proměnil o úplně nový schopný lidi, a teď odcházíš, zatímco oni zůstávají?  

To mě nemrzí vůbec. V tomto směru mě mrzí pouze fakt, že výměny, které proběhly v uplynulých letech a dovedly kapelu tam, kde momentálně je, nebyly zcela dokončeny. Ať si to každý přeloží jak uzná za vhodné…(smích)…. A propos - popořadě: Vacka jsem dovedl já – poté namísto Tonyho kytaristu, jehož jméno nechci uvádět. Kapela poté udělala konkurz a shodla se na Křupkovi. Michala Konečného jsem dovedl já - Kupčíka také. Když odešel Kupčík, tak jsem dotáhnul náhradu já - opět nechci jmenovat. Kapela, již bez konkurzu, vzala na post baskytary Ivu Pospíšilovu. Toť vše. Jináč  se Slávkem Fricem se samozřejmě známe desítky let - nesmírně si ho vážím! Je vynikající textař a i Kernu moc pomohl. Přeji mu jen to nejlepší do budoucna!!!

Karlosi, řekni mi, protože každý člověk dělá chyby, co považuješ za svoji největší chybu ohledně Kernu? 

Odpověď na tuto otázku jsem dal v předchozím bodě naší diskuze -„Otázka na dušičku….“

Závěrem jasná otázka, jelikož žádnému redaktorovi se nikdy nepodaří vystihnout vše. Vlastně dvoj-rovina: Karlosi, prosím, řekni, co tady ještě nezaznělo a co chceš případně ještě říct, a ta druhá rovina, Karlosi, pověz, cos ještě nikdy nikomu ohledně Kernu neřekl, nějaký pořádný tajemství, to by se teď šiklo...

No Péťo, já myslím, že už vše zaznělo, a moc dík za rozhovor!

Karle, já Ti popřeju hodně úspěchů se zvukařinou. Co Ty popřeješ Kernu bez Tebe? 

Dík moc - jen pro úplnost uvádím, že jsem z kapely neodešel kvůli zvukařině - tak to bohužel prezentovali na netu někteří členové kapely. Zvukařinu dělám, protože mě baví, a rozhodně nebyla důvodem mého odchodu. No a Kernu popřeji hodně koncertů, a ať přesvědčí nejen mě, ale i fans o tom, že jsou schopni vydat další dobrou placku.

No a právě když zmiňuješ fans, tak úplně na závěr vox populi, vox dei – konkrétně otázka Shaumal: Jaký, který či čí Kern bys skutečně chtěl, a s kým, kdyby sis mohl kohokoli na světě vybrat?

No já na bubny :) - Michal Konečný jako vocal, basa Adam z Motorbandu, kytara Robi Křupka a druhá kytara Petr Švanda z Metallica Rev. Beroun. 

Karlosi, METAL-LINE Ti moc děkuje za rozhovor! 

Tady Dědek.

P. S.: A jelikož každý dort má mít svou třešničku, tak tady je ještě ke spolknutí pár pecek navrch :-). 

Shaumal: Jak vidíš současnou sestavu Kernu, a to i do budoucna? A co říkáš na názor, že se o Kernu bez Kronka mezi některými lidmi hovoří jako o revivalu?

Samozřejmě že lidé toho namluvili a ještě namluví ohledně této kapely hodně. Podívej - Jára odešel sám a my s tím tehdy nemohli nic dělat. Chtěli jsme hrát dál - byl tam ještě Tony a Sláva, tudíž 3/5 kapely. Někteří oponenti o našem počinu mluvili s despektem - drtivá většina lidí ale kapelu nadále respektovala a fandili nám. To se nakonec postupem času jasně projevilo na koncertech až do zmíněného Sona. Musíme si uvědomit, že jsme v Česku a u nás se toho kolikrát na netu víc namluví než je záhodno..(smích)... Dneska nějak ta oponentura mlčí - kapela měla jasný a prokazatelný výsledky, lidé chodí na koncerty, prodávají se desky.... Asi tak nějak.

Shaumal: Kdy založíš „nový“ Kern s Jaroslavem?

To jsi mě hodně překvapila, Shaumal!!! Myslím, že je to nereálné. Sice se říká že "nikdy neříkej nikdy", ale v tomto případě je šance z jistých důvodů nulová.

Shaumal: Karlosi, co by se muselo stát, aby ses do Kernu vrátil?

Na to momentálně nemohu odpovědět - vůbec jsem o tom nepřemýšlel.

Dědek: A teď trošku nějakou tu kuriozitku - kterak spousta fans ví, Kern není jenom kapela, ale taky výbornej polotmavák Kern od Černé Hory, kterej měl původně na etiketě celé to Vaše slavné logo, nicméně dodnes se vyrábí a zachoval si „alespoň“ název. V době vydání Síly zvyku, kde jsi nebyl, jsem zaregistroval limitovanou edici limonádových plechovek s emblémem Kern. Tebe se ale chci zeptat na paličky, rozuměno bubenické paličky značky Kern, které nepředstavují žádnou „konfekci“, neboť prý byly „ušity“ na míru na základě Tvého požadavku...

No je to neuvěřitelný, ale někdy v roce 1983 za mnou přišel na amfiku v Jihlavě, kde jsme hráli, takový klučina a řekl mi, že začal vyrábět paličky. V té době nepředstavitelná věc - hrál jsem s těmi paličkami od Amati Kraslice s umělou špičkou....:).... Tak jsem mu namaloval tvar, jak by to mělo vypadat, a on mi pak poslal výrobek. Dělal to už tenkrát z habru - byl jsem u vytržení!!! Nikdo ho neznal - s Kernem jsme pak hráli "X" let od Šumavy k Tatrám a já ho všem bubeníkům doporučil. Po letech mi napsal, že by udělal razidlo s logem Kernu a mým podpisem. To už byl úplnej kapitalismus!!!! A víš jaké je jeho ctěné jméno? Je to pan Bořivoj Rektořík  - lidem z branže nemusím představovat. Dnes patří ke špičce u nás a jeho firma se jmenuje "R-Stick".... Byl jsem asi jeho první zákazník - to je mazec.

Dědek: Karlosi, z Tebe jako chlapa vyzařuje dost slušná elektrizující energie, aspoň já to tak cítím. Asi ne nadarmo jsi před vstupem do Kernu hrál v kapele Electriss, tuším že s Frantou Golišem Drápalem. Nic dalšího však o Tobě z těchto před-kernovských časů nevím, mohl by ses do tý historie na chvilku vrátit?

Po příchodu z vojny jsem dostal nabídku hrát v této kapele. Byli tam výborní hráči: Goliš na basu a voc. - Leoš Liškutín na klávesy a zpěv - Miloš Makovský na kytaru a Vilda Majtner na kytaru a hlavní voc. Hráli jsme svoje věci, ale asi 90% repecu byl převzatý materiál. No hrály se pěkný a celkem složitý věci. Hodně od Deep Purple - z CD "Burn" - měl jsem co dělat!!! Musel jsem na to denně tvrdě cvičit - Vilda Majtner byl pro mě persona jak sviňa - předtím hrál v mé oblíbené Regeneraci a byl pedant - myslím v dobrém - jak hovado. Všechno muselo sedět jak má - byla to tvrdá škola... Byly tam vynikající vokály - Goliš s ním zazpívali Coverdala s Hughesem jako přes kopírák- no mazec! Byl jsem tam asi rok a půl, a pak jsem slyšel Kern a bylo to hotový....:)

A hotový je i tohle interview - upřímně musím říct, že málokdy jsem prožíval takovej rajc jako při tvorbě tady toho rozhovoru... kdyby mi to řekl někdo v roce 1988, když jsem jako 13-tiletej absolvoval v Tuřanech první kerňácký koncert, tak bych mu odvětil jak Lars Ulrich v TV Brianu Johnsonovi, na konstatování ve smyslu, že Metallica bude jednou hrát pro desítky tisíc fans:  

Co to hulíš? To chcu taky, takovou planetu... :-)

Všechny Vás od plic a od srdce zdraví METAL-LINE.

Poznámka: Člověk míní, Mistr čas mění - po uzávěrce rozhovoru jsem zjistil, že polotmavé pivo Kern se již bohužel nevyrábí. Prý byl o něj i přes jeho nespornou kvalitu relativně malý zájem. Avšak o kapelu, která mu dala své jméno, zájem naštěstí stále je – na tento rok už má domluveno několik desítek vystoupení. Inu, i to se občas stává, že hudební skupina přežije svoje vlastní pivo…

PŘÍDAVKY – (nejen) aktuální články, rozhovory, recky, fotky - vše společný jmenovatel KERN: 

Recka Quadraginty od Petra Korála na ROCK AND ALL: 

http://www.rockandall.cz/recenze/kern-quadraginta/

Opravdu výbornej, byť postarší rozhovor s Karlosem na slovenské METALMANII! 

http://www.metalmania-magazin.eu/2012/01/01/rozhovor-s-karlom-vodickom-bubenikom-kernu-zo-dna-1-1-2012/

Rozhovor s Karlosem na známém METAL FOREVER & METAL MAN:  

https://www.metalforever.info/article.php?id=31571

Koncert v Sono Centru – 40 let Kernu + Turbo (skvělý fotky skvělý Peťa Dio Pospíšil): 

https://rocksound.cz/2018/11/07/kern-slavil-ctyricet-let-existence-kapelu-prisli-podporit-i-byvali-clenove/

Good rozhovor s Karlosem na CZECHBLADE: 

http://czechblade.cz/clanek/3593/kern-brnenska-rockova-jistota/

Dnes již slavná kniha Petra Gratiase Decibely nad Brnem, samozřejmě včetně Kernu:  

https://books.google.cz/books?id=dQdwDwAAQBAJ&pg....

Karlos „pro změnu“ jako bicman: 

http://www.drumcenter.cz/view-2400.html

Prdelózní diskuse i o Kernu, aj výslovně o Karlosovi, z roku 2010: 

http://rockfestdacice.cz/old/index.php?p=oldbook&start=480

Jeden kratší i postarší (foto)report s výborným titulkem – Brněnský metalový večírek v Křižanovicích: 

http://www.bigbity.cz/aktuality/brnensky-metalovy-vecirek-krizanovice

A na závěr jako EXTRABONUS rozhovor s Lukášem Doksanským z Arakainu, v němž zmiňuje i Karlose: 

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-serialy/Po-boku-hvezd-Lukas-Doksansky-za-soupravou-i-katedrou~03~unor~2007/

Fotogalerie

Komentáře

Můžete použít následující HTML tagy a atributy:
<a href="" title=""> <blockquote cite=""> <code> <b> <i> <u>