Recenze: WITHIN TEMPTATION – Bleed Out /2023/ Force Music

WITHIN TEMPTATION prošli za svou existenci značným vývojem od doom metalu přes popem nasáklý symfo metal do současné formy, jasně reflektující snad zatím nejvýrazněji současné postupy. Kapela je od svých doom metalových časů opět řádně temná a melancholická a dalo by se i s přivřeným okem říci, že kruh se uzavřel. Stále ale slyším spoustu řečí, že už to dávno nejsou ti staří dobří WITHIN TEMPTATION, ale trendový „šyt“ pro masovou konzumaci. Z jedné strany tomu možná tak je, ale zrovna v jejich případě s tímto tvrzením ani náhodou nesouhlasím a vlastně se docela hodí použít ošoupanou větu „tahle kapela nemá slabé album“.

Ano, přiznám se bez nátlaku, měl jsem s lehčí formou WITHIN TEMPTATION poněkud problém, nejsem popař a nic nenasvědčuje tomu, že někdy budu. Chvíli trvalo, než jsem porozuměl jazyku jejich kmene, který výrazně zesládl. V konečném důsledku byla forma to poslední, co by mě v poslechu rušilo. Z WITHIN TEMPTATION se stala sice komerčně přístupná a srozumitelná kapela, ale co řekněme možná ztratila na doom metalové (později laděné spíše do gotiky) melancholii a zádumčivosti, to zvládla s až dechberoucím šarmem a elegancí nahradit emočním obsahem a silou atmosféry. Bombastická produkce jede na plné pecky i v případě „Bleed Out“, ovšem můj celkový pocit z desky je odlišnější. „Bleed Out“ vykročilo vstříc temnějším a méně rozzářeným náladám, s nimiž souzní i pojetí obalu alba. Nutno ještě poznamenat, že jsem si na album opět musel zvyknout. „Bleed Out“ na mě nepůsobilo hned a docela to dřelo, než jsem došel do fáze „je to tam“. Popravdě jsem ani nečekal, že se na mě ze sluchátek vyhrne zrovna tohle, vsadil bych si spíš na pokračování zajetého vzorce, což by na jednu stranu nebylo vůbec špatně. Jenže tvůrčí stagnace je pasována na sprostý výraz a WITHIN TEMPTATION na místě nestojí. Posun je slyšet především v produkčním uchopení alba, ale i to samo o sobě stačí k tomu, aby doslova nakynul prostor pro emoční hloubku skladeb. Citelnější zahuštění zvuku a zatěžkané moderní riffy by jinak odkazovaly na jednu z kapel z metalcorového chlívečku, jakmile se však spustí typické melodické kudrlinky a Sharon se opře do hlasivek, lze celkem snadno identifikovat, o koho se jedná. Největší vtip a přednost alba je v tom, že není ani v jedné rovině přeťáplé a přitvrzení v žádném případě nebourá svébytný styl kapely.

„Bleed Out“ představuje WITHIN TEMPTATION opět v jiném světle a jako poněkud jinou kapelu bez toho, aby prodělali ukrutnou výrazovou veletoč a popřeli vlastní charakter. „Bleed Out“ se nemá šanci brzy přeposlouchat a zapadat prachem. Může mít sice pozvolnější nástup, však o to delší čas účinkuje. WITHIN TEMPTATION nadále zrají jak víno a stále dokáží překvapit.

within-temptation.com/

facebook.com/wtofficial/

youtube.com/channel/UCiSQf6v-4cNmbEFdind5z2Q