Recenze: VENOM INC. - There´s Only Black /2022/ Nuclear Blast

Nebudu se zde věnovat problematice názvů kapel, vzniklých rozštěpením a pohnutkami, které vedou k jasným odkazům na předchozí působiště. Vedlo se o tom spousty vášnivých diskuzí, mnohdy se diskutující zhádali jak důchodkyně ve frontě na banány a výsledek byl stejně diskutabilní. Existence VENOM INC. vešla dostatečně ve známost v souvislosti s debutem „Avé“, takže si dovolím připomenout pouze základní fakta: VENOM INC. tvoří dvě třetiny sestavy VENOM, jmenovitě Mantas a Demoliton Man (ano, jedná se o chlapíka, který se postavil s basou za mikrofon po Cronosovi na albech „Prime Evil“, „Temples Of Ice“ a „The Waste Lands“).

Spojitost s VENOM tu bude s největší pravděpodobností stále, ale zároveň musím zdůraznit se vší vážností, že „Avé“ nebylo jednorázové šplouchnutí do vody. „There´s Only Black“ navazuje na předchůdce velmi solidním způsobem. Surovost, nečesanost, autentická temná atmosféra a typický Mantasův styl jsem jakože očekával, když na něčem vyrostete, máte to tak hluboko vypálené v mysli, že to prostě není možné vymazat. Tím by to mohlo hasnout a nic nového nerozjíždět, jenže neděje se tak. „There´s Only Black“ („Avé“ taky nebylo) rozhodně není na jistotu hrající revival VENOM. Obě kapely sice vycházejí (logicky a pochopitelně) z totožného syrového hard´n´heavy základu, nicméně pokud si je obě poslechnu po sobě a srovnám jejich aktuální výraz, pocit kultovního originálu a béčkové kopie se nedostavuje. VENOM INC. se zvládli poměrně rychle vyprofilovat v dostatečně svébytný spolek, zjevně pokukující po extrémnějším výrazu při zachování starobylé patiny, což dohromady tvoří velmi chutnou směsici. Dost možná (pouze spekuluji) s tím souvisí i pojetí obalu - chybí klasické logo, zůstala pouze úhledná a elegantní písmena na černém podkladu, znázorňující útvar, zřetelně připomínající temnou planetu, případně průstřel zblízka.. I kdyby nic z toho, co zde plácám, nebyla pravda, zpracování obalu skvěle koresponduje s obsahem. Čím déle „There´s Only Black“ poslouchám, připadá mi jako potemnělý konglomerát starého black metalu verze nula (v podstatě syrový heavy metal se zlým ksichtem) a thrash metalu. Tomuto mému pocitu dosti nahrává zvuk - řezavý a poměrně mohutný (kdo slyšel - a jistě vás nebude málo) venomovské album „Resurrection“, zvuk je nastaven obdobným stylem), tudíž ve výsledku to je celé hodně slušná palba a pekelná jízda na plný kotel přímo za nosem.

Původně jsem chtěl album rozpitvat skladbu po skladbě, ale už se mi nechce. Ono se mi líbí nejvíce pohromadě, nechat ho působit vcelku a bez pauz. Bez sedmi minut hodina uběhne velice rychle bez zívacích stavů. Jako trochu kulišárna se jeví umístění méně zarputilých a nápaditějších skladeb kolem poloviny stopáže směrem k závěru, kdy mě „There´s Only Black“ baví daleko více než na jeho začátku, přitom start desky není vůbec k zahození. Pokud bylo „Avé“ slibným startem, pak „There´s Only Black“ představuje zajištění dobytých pozic a přeskupení sil k dalšímu rozmachu.

Pěkná deska, jsem spokojen…

facebook.com/VenomIncOfficial/

venom-inc.co.uk/