Recenze: VANGUARD – III: Pyrrhic Sequence /2023/ vlastní vydání

Nad předchozím albem VANGUARD, nazvaným úsporně „II“, jsem se div nerozplýval. Zdali jsem to drobet nepřeťápnul, se mělo ukázat s následující deskou. Ona chvíle pravdy nastává – „III – Pyrrhic Sequence“ je už nějakou chvíli mezi fanoušky a reakce nejsou vůbec špatné, ale málo platné, není nad vlastní zkušenost. Album funguje bleskově, jako by mě hodili do ringu před silně motivovaného bojovníka a poslední co si z té chvíle pamatuji, je gong, oznamující začátek prvního kola…a pak rána a tma jako když vypnete starou televizi a obraz se ztratí do titěrné tečky uprostřed obrazovky, která nakonec rovněž zmizí.

VANGUARD na sobě neskutečně zamakali a ve všech ohledech jsou lepší. Songy obsahují výrazně silnější dávku nespoutané energie. Rád bych se vyhnul srovnávání, ale jisté deja-vu mi hlavou proletělo. Je to tedy už docela dost let zpátky, ale podobný pocit jsem měl, když se mi do pracek dostalo album „Nocturnal“ od BLACK DAHLIA MURDER. Vážně jsem ani nedoufal, že narazím na podobně nabušený klepec, a ještě k tomu z domácích končin. Moderně laděný death metal s vybroušenou technikou a skvěle vybalancovaná agrese a melodika, vyšperkovaná nadmíru podařenou produkcí. Trochu jsem se (naštěstí předčasně) obával příliš dokonalého a sterilního zvuku, ale „III – Pyrrhic Sequence“ je stejně technické a do detailu vypilované jako maximálně živé album. Na sto honů z něj doslova cáká zápal a mazácký nadhled a pohodový přístup. Deska se nenese v jednom duchu a šabloně, každá skladba je svébytným kouskem skládačky, do které bez problému zapadá. Album je kromě vydatné porce death metalové agrese velmi výrazově pestré a všechny vrstvy spolu krásně spolupracují. Dochází i na nezvyklou kombinaci power metalových melodií s kabaretní skočností v instrumentálce „Death Waltz“, zasazených do technického death metalového rámce. Nevím jak vy, čekal jsem leccos, ale tohle ani náhodou. Na závěr se VANGUARD předvedli s coverem klenotu „Lack Of Comprehension“ nesmrtelných DEATH. S těmi, kromě severskému gruntu bych si dovolil viděl jistou spojitost především v technické stránce. Zkuste si pozorně vyslechnout nádhernou řež „Debridement“ a uslyšíte.

S VANGUARD je se vší vážností třeba počítat jako s tuzemskou špičkou moderněji pojatého death metalu. „III – Pyrrhic Sequence“ je na konečné soudy pořád hodně čerstvé album, ale bude ještě nějaký ten čas zrát a hlavně růst, o rychlém vyšumění do propadliště dějin bych vůbec neuvažoval. Deska stále mých uším nabízí dosud nepostřehnuté momenty a zajímavé detaily a jsem si téměř jist, že ještě nejsem zdaleka u konce.

bandzone.cz/vanguard

facebook.com/vanguardbandofficialpage/

instagram.com/vanguard_band/