Recenze: Under the Skin - Planet Earth's Survivors (2017)

UNDER THE SKIN nám naservírovali druhé album, a já neměl tucha o existenci debutu, natož o tom, že tahle kapela vůbec existuje. Druhá položka diskografie proto budiž prvním seznamovacím střetem s touhle zajímavou partou. „Planet Earth´s Survivors“ je albem koncepčním, což je další nelehká výzva pro jakoukoliv kapelu, nehledě na všeobecnou známost a objem světské slávy. Pochmurný příběh v podstatě o boji o vlastní existenci v kontrastu s civilním zpracováním vychází velmi zajímavě především pro posluchače. Lehká obava, že budu vynakládat značné úsilí zápasem s x-tou kopií metalcorových šablon se k mé radosti nekoná a byla odejita hnedle s první skladbou. UNDER THE SKIN se nesoustředí na úzkou výrazovou štěrbinu, jejich vyjadřovací prostor je nadmíru široký. Riziko invenční bídy v tomhle případě nehrozí, UNDER THE SKIN se s elegancí pohybují od rockové klasiky, metalu, rockové alternativy po nu-metal až crossover, vše funkčně propojené v jeden životaschopný mišmaš, po kterém se jednomu určitě špatně neudělá, jako druhdy dopadl jeden zlý pes, když sežral dort pejskovi a kočičce.

Ačkoliv je „Planet Earth´s Survivors“ koncepčním albem, důsledně se vyhýbá pokusům o pompéznost, patos a přílišnou vyumělkovanost, jak mnohokrát bývá u „příběhových“ desek tradicí. Pořád se jedná o poměrně jednoduchou a posluchačsky otevřenou kolekci dvanácti (včetně intra) ve své podstatě rockových skladeb o širším záběru, které slušně fungují i samostatně, vytržené z nosného konceptu. Po intru startuje titulní věc, klasicky rockově neotesaná s příjemným syrovým zvukem, mému uchu lahodícím. Rychlejší věci mají celkově solidní odpich a přímý tah na bránu, zde není prostor pro námitky. Druhá v pořadí „The Warrior“ zrychluje, pohrává si s rapovými prvky, zpomaluje v melodickém refrénu, nijak se nedrobí na jednotlivé fáze a způsobuje příjemné mrazení všem, kterým stylový mišunk působí vzestup adrenalinu. „Incurable“ se zdá jako dvojče předchozího fláčku, což s pár takty mizí v prachu. Refrém s nádechem blízkovýchodní melodiky již tak živou skladbu oživuje a zpestřuje, pomalejší pasáž přidává trochu melancholie, než se skladba vrací k úvodní smyčce. „Under The Skin“ servíruje alternativnější tvář kapely, více melancholie a nálad. Jednoznačným pozitivem alba je fakt, že nejede od prvního do posledního tónu v jedné prvoplánovité lajně a co skladba, to jiná nálada. Hitovost sice trochu strádá, to ovšem za sebe vnímám jako trumf v rukávu a nespornou výhodu jak pro kapelu, tak i pro posluchače, pro které se z „Planet Earth´s Survivor“ může stát zajímavé dobrodružství. „Pill King“ plyne hypnotickým rytmem celých pro sebe určených tří minut, a ve stejném rytmu končí, jako tematická předehra k následující skladbě „A Las Puertas De La Santa Muerte“ - i ti slabší ve španělštině jistě tuší, o čem že to je. Skladba se opět nikam nežene, o to však je působivější a nechává vyniknout a zapůsobit emocím. Pomalejší do třetice „A Story Of Carl & Emily“ , baladický kousek – nezaměnit s mazlivým ploužákem vhodným k zažehnutí zapalovačů – nálada je vše ostatní, jen ne ploužákovitá. „Monster“ se tváří zpočátku jako metalová skladba, což s postupem času není úplně pravda. Naroubované groove, skoro až funky pasáže kontrující rockové dravosti, opět nepůsobí rušivým dojmem. Když pak přejdou do momentální melancholie, skladba roste do košatějších rozměrů, než by se mohlo vůbec na začátku zdát. „The Devil“ na pomezí rapu a funky v refrénu potemní, skladba začíná být po několika posleších kvalitně návyková. „The End“ startuje pozvolna, až baladicky, což po chvíli není pravda, svižný rockový kousek jako stvořený pro živé hraní. Závěr příběhu obstarává melancholická „Goodbye“, skvěle vygradovaná do povedeného finále konceptu celého alba.

UNDER THE SKIN se druhý zářez do skladatelské pažby vyvedl parádně. Ne, že by se nenašlo něco věcí, na kterých by nešlo zapracovat, ale konečný výsledek je poutavý bez laciných gest a hitovosti za každou cenu padni komu padni. „Planet Earth´s Survivors“ je na každý pád albem, které si jasným jazykem říká o pozornost.

bandzone.cz/undertheskin
facebook.com/Under-the-skin-208862209238350/
undertheskin.cz