Recenze: THIRSTY DEMON – Unconscious Suicide /2021/ Awakening Records

Tento one-man band z Chile (za vším, co se na albu děje, stojí jeden člověk – Cristian León) je jako oživlá fosilie, kterou vědecký tým předtím vysekal z permafrostu. Úvodní radost z aktivního pohybu pravěkého reliktu však vystřídala panika celého týmu a zoufalý boj o život. Obživlé zvířátko s elegancí vrcholového predátora začalo členy týmu likvidovat jednoho po druhém v duchu názvu tohoto projektu – jako by bylo posedlé hladovým démonem. „Uncouscious Suicide“ je řádný old school death metal s vydatnou příměsí hrubého thrash metalu, korunu všemu nasazuje syrová produkce. Ta nemusí plně šmakovat širokému spektru publika, nicméně plně vystihuje temnou a morbidní atmosféru, která se táhne jako krvavá stopa napříč celou nahrávkou.

Nehodlám „Unconscious Suicide“ příliš pitvat po technické stránce, tohle je album především o pocitech a atmosféře, které si příliš nehraje na precizní instrumentální dokonalost. Spíše je tomu naopak, tahle deska je ve znamení přiznané přímočarosti, kdy je třeba dopředu počítat s jistým podílem hrubě opracovaných hran. Pokud se budeme „Unconscious Suicide“ snažit napasovat na aktuální situaci a porovnávat ho s mainstreamovovou produkcí, nedopadne to pro tuhle desku příliš dobře. Ve vodách undergroundu se však „Uncouscious Suicide“ daří mnohem lépe. THIRSTY DEMON se naprosto jasně vyhýbá hlavním komunikačním trasám, jeho doménou je těžko prostupný temný les a ponurá death metalová bažina v původní podobě včetně zvukového zpracování. Za sebe nemám vůbec problém vstřebat album, které zní jako demosnímek a do nákladné produkce současného typu má na míle daleko. Vše je pouze o nastavení sluchu a o tom, jak do sebe všechny přítomné složky zapadají a jak funkční celek vytvoří. Potom ztrácí forma dominantní charakter a záleží především na síle obsahu, zda dokáže sám sebe prodat a vydobýt si pro sebe smysl existence.

Holý fakt, že „Unconscious Suicide“ prostě nebude komerčním trhákem sezóny, je vrchovatě vyvážen autenticitou materiálu, který se na albu nachází. „Unconscious Suicide“ s až mistrnou věrností zachycuje jak smrtelnou a misantropickou atmosféru ranných death metalových alb, tak i zlomyslnost řady thrash metalových desek v půli osmdesátých let. Nabízí se jednoznačná otázka, proč tedy věnovat pozornost albu, které se otočilo k běhu času zády a rovnou nesáhnout po něčem dobovém a původnímu. Jak je jednoduchá otázka, je stejně jednoduchá i odpověď - „Unconscious Suicide“ je jedním slovem řečeno uvěřitelné. Není dokonalé, není stylotvorným originálem a už vůbec není death metalovým albem roku. Tyhle ambice nechme úplně stranou, THIRSTY DEMON si tímto směrem triko nehoní. „Unconscious Suicide“ je v podstatě obyčejné a nenápadné death metalové album bez potřeby vystavovat se na odiv. Nemá to zapotřebí, kdo je naladěn na old school vlnu, tomuto hlasu z podzemí nebude mít potíž porozumět. Je to hlas dobré postaru odvedené metalové práce se vším, co k ní patří. Starý démon je řádně hladový a nepotřebuje zubní náhradu.

thirstydemon.bandcamp.com/