Recenze: THE ROLLING STONES – Hackney Diamonds /2023/ Polydor Records

Kdo jsem já, aby kecal do nového alba „Stounů“? Ať je to, jak je, tu drzost si dovolím, už jen proto, že „Hackney Dimanods“ je albem, které předčilo veškerá očekávání a dokázalo nemožné. Nebo jinak, je důkazem, že nemožné je možné. Pánové, kteří jsou tu od samého začátku a tvoří nezpochybnitelný grunt rockové muziky jako celku a byli jedněmi z největších v době, kdy jsem ještě ani možná netrénoval na pohár pro nejrychlejší spermii – ano, jejich desku si drze dovoluji hodnotit. Charlie Watts už bohužel tuhle parádu sleduje z nebeského báru, ale i tak je jeho typický úsporný styl na desce slyšet, stihl totiž přispět k dílu v „Live By the Sword“ spolu s Eltonem Johnem.

O desce by se mluvilo v úplně stejném rozsahu, ať by dopadla málem jakkoliv. Nevím, jak je na tom zbytek populace, ale já považoval avízo o novém albu za něco, s čímž už se ani příliš nepočítalo, zvlášť když se Charlie vydal na cestu do nebeského bandu. Pak, když vylezl ven pilotní singl „Angry“, začal jsem větřit. Tohle prostě není jen víkendové jamování zasloužilých rockerů, užívajících si klidu důchodu, sypaje přitom v parku ptáčkům. I kdyby album stálo na „Angry“ a zbytek to nějak doklepal, nikdo by ani nepípnul, vyřadím – li chorobné negativisty a rypáky od kosti, tam se s tím jaksi počítá dopředu. Jenže ono to dopadlo naprosto jinak. „Angry“ je svěží, energie plná skladba a nejinak je na tom komplet celá deska! Pokud chcete mít zhuštěný a prvotřídní průřez šesti dekádami, které „Stouni“ mají ze sebou, bez obav sáhněte po „Hackney Diamonds“.  Obsahuje všechny ingredience, obsažené v zemitém a přímočarém rukopisu kapely za celé ty roky, a navíc v tak na nápady bohatém a přesvědčivém balení, že se mi tomu ani věřit nechtělo i po prvním souvislém poslechu.

Typicky dusavá „Angry“ potvrzuje hitové ambice v chytlavém refrénu, ovšem obsahuje řadu šťavnatých detailů, prostě úvod jak podle příručky páně Batisty (ta sice byla k něčemu úplně jinému, ale to vzal čert). Klidnější, houpavá „Get Close“ plyne ležérně kupředu, naprostá pohoda a žádný běs a stres. Postupně se na základní kostru nabalují další zajímavé momenty včetně saxofonového sóla, aby skladba nakonec začala v závěru solidně dunět.  Pomalá luxusní „Depending On You“ na mě fungovala bez vyčkávání, něžně hladí a brnká na snivou vlnu, podpořená decentně úchvatnými aranžemi – proto tady pořád melu o detailech, ty zde dokazují pravé divy. Zato „Bite My Head Off“ to odpálí s první vteřinou a svou předpunkovou atmosférou ve stylu průkopníků, jako jsou kupříkladu MC5, jede kupředu jako parní válec. Není už žádným tajemstvím, že na albu účinkuje i řada hostů. Je to k nevíře, ale je to tak – zrovna v téhle pecce hostuje sám Paul McCartney. Dokonce ho Mick během skladby vyzve, aby nám něco pověděl. Odpověď je však skoro neslyšitelná v lomozu baskytary. „Whole Wide World“ hitově hladí na duši, úžasný a chytlavý refrén je jak dvojité podtržení výsledku rovnice o mnoha neznámých, uvozený energií nabušeným sólem. Do country hozená „Dreamy Skies“ představuje další parádu. Písnička (bez pejorativního významu) má skvělou autentickou atmosféru a přirozeně si mě omotává kolem prstu. „Mess It Up“ mi silně připomněla sedmdesátkový hit „Miss You“ v kombinaci s klasickým syrovým základem. Jestli ještě teď bude ještě někdo tvrdit, že to stojí za…, tak si sedí na vedení. Jízda však pokračuje dál, „Live By The Sword“ nijak nekulhá a zdrsňuje výraz, jedná se o jeden z vůbec z nejvýraznějších momentů alba, a že jich je. Nápadů neubývá ani s blížícím se závěrem, příjemná „Driving Me Too Hard“, „Tell Me Straight“ (zpívaná Keithem) a úchvatná balada „Sweet Sounds of Heaven“ za účasti Lady Gaga a Stevieho Wondera jsou to nejlepší možné finále! Úplný závěr je návratem k samotným počátkům – přesně tahle skladba dala „Stounům“ jméno - „Rollin´ Stone“. Je z roku 1950 a má ji na svědomí Muddy Waters.

Nemožné se stalo skutečností. „Hackney Diamonds“ si nemusí hrát na nejlepší album THE ROLLING STONES za minimálně posledních třicet let, ono jím skutečně je!

rollingstones.com/tour/

facebook.com/therollingstones