Recenze: THE RISEN DREAD - Night Hag /2022/ WormHoleDeath Records

Už jsem chtěl opět utrousit cosi o dalším metalcoru, nerozeznatelném od tun dalších kapel. S THE RISEN DREAD to tak jednoduché není - oni ani nakonec metalcore podle obecné šablony neprovozují. Tahle irská parta z Dublinu nejde napasovat ani do death metalové škatulky, do groove metalového chlívečku se taky úplně nehodí, byť k němu místy mají docela blízko, stejně jako k drsnější verzi HC. Ne, tohle není šedý průměr, ale pořádná nakládačka bez zbytečných kliček stranou. „Night Hag“ jsem ani moc dlouho nemusel přicházet na chuť, jako spolehlivá návnada funguje chytlavá melodika bez vtíravé pachutě, urychlující vstřebání alba. Zprvu nepostřehnuté momenty pak lezou do hlavy rychleji, než bývá v mém případě běžné.

Kromě rozličných stylových prvků jsem jaksi opomněl ještě na jeden - thrash metal modernějšího střihu, ten se ve skladbách vynořuje poměrně často. Jednou jsem měl dokonce pocit, že THE RISEN DREAD naskočili na vyšlapanou cestičku po KREATOR, ale jak se tento vzorec objevil, tak zase zmizel, aby se překlopil do další z výrazových variací. Spatlat více stylů dohromady není až takový problém, ten nastává až v momentě, kdy je třeba jednotlivé prvky funkčně skloubit, jinak je to stále pouze směs bez řádu a struktury. THE RISEN DREAD však pouze nemíchají, se zkušeností univerzitního profesora biochemie vytvářejí vysoce funkční organickou molekulu, slučující to podstatné z metalu za posledních třicet let do svěží a  - netřeba se bát užít těch slov  - strhující a nakažlivé podoby. Pravda, prvotní seznámení mělo do rány mezi oči ještě daleko, ale netrvá dlouho a „Night Hag“ začíná působit s plnou silou. Rychlá palba v úvodu - „Psychoses“ staví na tradičním thrash metalovém základě, brutální vokál a zatěžkané riffy skladbu posouvají do dosti odlišných vod. Že se tady děje cosi zajímavého nemůže být pochyb, ale je to zatím jen takové úvodní oťukávání. THE RISEN DREAD jsou jako doma ve středních tempech, právě zde mají sílu jako buldozer, do kterého nějaký sudruh pod vlivem dvou promile v žíle natankoval letecké palivo. „Silent Disease“ a „Bury Me“ sice kapánek koketují s „panteroidním“ groove, ale opět v míře, která mě netahá za uši a nepřehání míru únosnosti, ba naopak. THE RISEN DREAD si po celý hrací čas „Night Hag“ zvládají udržet osobitý švih a nadhled, čímž všechny ty inspirace zvenčí (ať už byly záměrně nebo jen tak že přišly na mysl) v konečném důsledku vyznívají úplně přirozeně a netrčí jako něco, co si kapela tak jakože vypůjčila. THE RISEN DREAD nakládají s jednotlivými elementy, pocházejícími z různých metalových subžánrů, s překvapivou lehkostí a maximálním citem pro skladbu a její atmosféru. Technická rovina je skvěle vyvážena rovinou emotivní, což není v tomhle ranku zcela běžné, tedy alespoň ne v takovém objemu, jako se to daří THE RISEN DREAD. Skladby mají příjemně pozvolný nástup účinku, „Night Hag“ má co nabídnout i v dlouhodobém horizontu, což je vzhledem k ne zrovna malé chytlavosti věc hodná zdůraznění. Jak to nevypadalo, tak mě tahle deska ukrutně baví. Fakt, že tento můj stav trvá již druhý měsíc, je už jenom takovým potvrzením mých domněnek. Velmi dobře guys!!!

facebook.com/TheRisenDread

Spotify - The Risen Dread