Recenze: TEN STICKS - EP Přes hlaveň do hlavy /2022/ vlastní vydání

Brněnští TEN STICKS mají za sebou poměrně bohatou historii, byť v sestavě, která má na svědomí i toto EP, fungují od roku 2014. Hned úvodem předesílám, že o kapele jsem neměl absolutně potuchy až do chvíle, kdy nás oslovila v souvislosti s „Přes hlaveň do hlavy“. Budu se tedy soustředit pouze na něj a pátrací fázi nechám drze na vás.

Čtyři skladby na EP obsažené mě překvapily, přiznám barvu čekal jsem něco zcela jiného. TEN STICKS znějí svěže a současně, přitom neošoupaně bez ztuhlosti v kolenou. Že mi styl TEN STICKS jemně připomíná DYMYTRY, je můj subjektivní pocit a ten mi osobně zas tolik nevadí, může za to především podobné posazení vokálu a zčásti některé společné výrazové prvky. „Přes hlaveň do hlavy“ zní bezesporu zajímavě, v kontrastu s faktem, že jsem v jádru tradiční metalista a k moderně se stavím ne že odmítavě, ale s jistou opatrností a ze všeho neskáču radostí do vzduchu, a když se hodně rozjedu, nemám zábrany říct, že mě i baví. EP má totiž velmi zajímavou náladu, ze které slyším, že TEN STICKS mají naprosto jasno v tom, co dělají a kam chtějí směřovat. Je samozřejmě ošidné činit nějaké závěry na základě čtyř skladeb, ovšem ty dokáží leccos napovědět.

Nespornou předností TEN STICKS je volnost formy, nedrží se jedné stylové šablony a každá skladba dokáže odstát sama za sebe, má specifickou atmosféru a příjemně mě udržuje v napětí, co na mě vyleze dalšího. Vzhledem k tomu, že se jedná o styl muziky, který zpravidla aktivně nevyhledávám, už to naznačuje, že TEN STICKS nejsou kapelou obývající šeď průměru až podprůměru. Současná mainstreamová produkce mě v mnoha případech nechává naprosto klidným a vlhké sny s ní zcela určitě nemám, s „Přes hlaveň do hlavy“ však nemám žádný zásadní problém. Vedle elektronického prskání na EP najdete i typický moderní zvuk kytar a bicích stejně tak, výstavba melodií je na tom prakticky stejně, prostě metalová moderna vstřícná většinovému publiku. Jenže v případě TEN STICKS je tenhle mix poskládán přitažlivě, jednotlivé složky jsou namíchány skvěle, vyváženě a hlavně přirozeně.

Jasně, forma, se kterou TEN STICKS přišli, není nic revolučního. Chopili se v podstatě běžné a všeobecně zavedené formy velmi dobrým způsobem se solidním výhledem do budoucna. Když se přeženu do absurdna, dávno pradávno tému, co mě v čortovom hrádu (myslím tím aktuální podobu metalové moderny) nějací lotrové prokletí takto bavili, EP má potřebnou razanci, chytlavé neprudící melodie a především povedené skladby. Že je každá skladba svébytným kusem a kompletní čtveřice drží parádně pohromadě, to vnímám jako nečekaný bonus a důvod k tomu, abych na TEN STICKS nezapomněl hned po odeznění závěrečné skladby a pápá, klušeme dál. Co mě u mnoha kapel podobného ražení vyloženě irituje, na TEN STICKS nenacházím nic, co by mě vyloženě tak říkajíc vysíralo. „Přes hlaveň do hlavy“ beru jako velmi výživný vzorek a čekám velkou desku…a to myslím vážně a beze srandy.