Recenze: TEMTRIS – Khaos Divine /2023/ WormHoleDeath Records

Tak se nám tady z toho stává taková pěkná a milá tradice. TEMTRIS tu máme již potřetí během pěti let a rozhodně nemůžu tvrdit, že by tato pravidelná setkání působila jako když přijedou v neděli na návštěvu neoblíbení příbuzní, kdy tu společensko-politickou nutnost už chtějí mít všichni za sebou. Z pro mě neznámé kapely vyrostl vpravdě pojem žánru a dlouhodobé garance poctivé metalové práce.

Sedmé album TEMTRIS „Khaos Divine“ směle pokračuje v nastoleném směru, kdo jste vyslechl předchozí alba a byli jste plni radostných emocí, s největší pravděpodobností budete plni i tentokrát. Styl TEMTRIS se v ničem podstatném nemění, což je jedině ku prospěchu. Akorát mám ten dojem, že „Khaos Divine“ je o chlup koaly a klokaní skok kousavější a temnější. Přídavek razance skladbám dodává na naléhavosti, pomezí heavy a thrash metalu mám rád od svých klackovitých let od momentu, kdy kolem mě prosvištěli METAL CHURCH, takže v tomto ohledu si vrním blahem. Je ovšem třeba zmínit další zásadní věc – „Khaos Divine“ je koncepčním dílem, kdy nosnou myšlenkou je vize temného města, kde dostanete život věčný výměnou za absolutní ztrátu osobní svobody-jak věčné a stále aktuální téma, pro jehož reálné příklady nemusíme chodit daleko ani v těchto časech.

Album nepostrádá, dost možná právě z důvodu svého koncepčního charakteru, výraznější progresivní příchuť. Tím se dostávám k samotnému jádru věci. TEMTRIS s klidem ostřelovače v první linii perfektně vybalancovali všechny roviny v muzice obsažené do bezchybně fungujícího celku, tudíž v žádném případě nehrozí, že by propracovanější sktruktura skladeb otupovala jejich nabroušené metalové ostří. Deska je jedno velké drama s temnými zákoutími a více prosluněnými dějstvími, probouzející fantazii posluchače, o té své ani nemluvím. V hlavě se mi začal odvíjet postapokalyptický film podle mého okamžitého scénáře, s každým poslechem v ostřejších detailech a dějových podrobnostech. Nabroušené nápadité riffy, šťavnatá sóla, silné melodie a razantní bicí jsou pak výchozím předpokladem pro, jak se říká, hození příběhu do pořádné figury, jejíž fazónu dotahuje dynamit v hrdle Genevieve Rodda. Píšu o tom jako jakési samozřejmosti, ovšem je nad slunce jasné, že samozřejmé je jen to, že nad námi jednou zavřou víko. TEMTRIS se zdá se nacházejí v náramném skladatelském laufu, na čemž posluchač jedině profituje, jen bych si dovolil zdůraznit jednu věc, stejně jako zootechnik zdůrazňoval Otíkovi v našem kultovním filmu „Vesnčko má středisková“, když ho s nízkých pohnutek vysílal do kina na senzační rumunský film – „V žádném případě neodcházej před koncem, ten je Otíku úplně nejlepší!“. Stejně tak je úplně nejlepší „Khaos Divine“ absolvovat v kuse a setrvat do poslední skladby, a už vůbec nejlépe nezůstat jen u jednoho poslechu. Řada skvělých momentů, kterých je „Khaos Divine“ plné, vám prostě uteče, a to určitě chtít nebudete.

Většinou když se na něco těším, dostanu po zásluze po čuni, abych si svá očekávání propříště rozmyslel. „Khaos Divine“ mi sice po čuni dalo taky, ale úplně jiným způsobem a důvody pro zklamání hledám marně. Jízda pokračuje s odzbrojující elegancí a nohou na plynu. Z této rozjeté soupravy určitě nebudete stíhat za jízdy sbírat houby, pořádně se držte a nevyklánějte se z oken!!!

temtris.com/

facebook.com/Temtris/

instagram.com/temtris_official/