Recenze: SURGERY – Absorbing Roots (2018)

Sázka na jistotu…takto by se dal úvodem krátce a stručně popsat aktuální počin popradských SURGERY. Jelikož toto má být recenze, podívám se na „Absorbing Roots“ podrobněji a je o čem psát a o co se s Vámi podělit. SURGERY zcela jasně vychází z podoby death metalu, jak ho známe z přelomu osmdesátých a devadesátých let, a předesílám hnedle na začátku – tahle půlhodinka death metalové klasiky rozhodně nepůsobí dojmem zaprášeného muzeálního exponátu zastrčeného někde v koutě expozice. Klasické postupy (dřevní, pravěké, staromilské…říkejme tomu, jak chceme, koho z nás uhranul prapůvodní odér kovu smrti, ten s těmito libými tóny ožívá a jiskra se v oku blyští) v kombinaci se současnými zvukovými možnostmi a současnou produkcí propůjčují „Absorbing Roots“ mocný tah na bránu. Přímočarost rukopisu dává v plné míře vyniknout výrazným nápadům, kterých se vyrojilo množství více než malé. Chytlavost hudby SURGERY je na albu všudypřítomná, leze do uší s naprostou přirozeností s tím rozdílem od prvoplánovité líbivosti, že skladby uhnízděné v hlavě mají ve své přímočarosti stále co nabídnout i po mnohém protočení skrz sluchové orgány. „Absorbing Roots“ se odvaluje převážně ve středním tempu, technické vzorce, časté změny tempa a výlety do říše extrémní brutalit se konati nebudou. Ve středních tempech mají SURGERY energie na rozdávání, vyniknou melodické pasáže a mimo jiné díky skvěle hutnému a zároveň dostatečně ostrému zvuku. Vedle hutných kytar vyzdvihuji nazvučení bicích, žádný umělý bakelit, jen a pouze přirozený klopot. Melodie zvládají souboj s důrazem na pochvaly hodnou remízu, nedochází k rozmělnění death metalu do melodiky za každou cenu, jen „aby se to líbilo“. Dokladem tohoto budiž „Paradise“, „nejvzdušnější“ (brát s hodně velkou rezervou) skladba alba s nejvýraznější melodickou linkou. Melodie skladby neválcuje za upozaděného doprovodu kytar a rytmické sekce, prostě vyváženost sama.

Melodičtější death metal takovéto úrovně aby v našich dvou krajinách pohledal, pokud na chvíli zapátrám v zaprášených mozkových závitech, tak buď se mnou Alzheimer hraje betla, nebo těch jmen toliko není. SURGERY, ač si hrnou to svoje, v podstatě máme co dočinění s téměř učebnicovým příkladem death metalu v původní podobě. Progresivcům to tak jako tak mnoho neřekne a těm, co na tomhle vyrůstali, případně je prvotní polibek smrti dostihl postupem času. „Absorbing Roots“ má krom nepřeslechnutelné tradiční stopy onu již několikrát zmíněnou melodickou vrstvu, která líčí na melodičtěji stavěné publikum. Třeba trpím zvukovými halucinacemi, nicméně se mi pozdává, že by „Absorbing Roots“ celkem mohlo šmakovat i jedincům ujíždějících na AMON AMARTH. SURGERY sice jsou naprosto bez debat více tradiční death metal a náplní textů je to úplně jinde, ale ale…místy se výrazově tyhle party na dalekohledovou vzdálenost setkávají.

Takže abych to nějak shrnul…SURGERY svým druhým albem (prvotina „Descent“ vyšla v r. 2012) rozhodně body neztrácí a ba naopak – „Absorbing Roots“ je řemeslo první kvalitativní třídy s potenciálem se rovnat minimálně evropským souputníkům.