Recenze: Stercore - Eternal Sunlight (2017)

No co to je ???!!! To musíte dělat takovej kravál, parchanti ???!!! Ne, rozhodně  nehodlám nazývat členy STERCORE takto hanlivě, jen jsem si v souvislosti snadno vzpomněl na reakce místních důchodkyň na naše hudební nadšení za časů soumraku socialismu v našich zemích. Co je neoddiskutovatelné, „Eternal Sunlight“ je kravál neskutečný. Jako když se mi vinou mé neopatrnosti kdysi zasekla lopata v míchačce a já dostal násadou pěkně po čumáku, že si to pamatuji dodnes.

Máme tu sice opět co dočinění s metalovou modernou, která mi ve značném procentu případů značně nesedí, ale...na Slovensku má deathcore, snad díky místnímu zdravému povětří, snad díky místní kuchyni a kvalitním nápojům domácí produkce, nebo jen a prostě díky přístupu samotných muzikantů chutnější šmak. Je tu v krátké době druhá kapela, jejíž kvalita je minimálně evropského formátu. ACT OF DISPUTES mě zadupali do země, STERCORE se toto daří, řekl bych ještě silověji. Vlastně je mi v jejich případě úplně šumák, že se mi do sluchátek valí deathcore v jejich verzi, tahle podoba moderního kraválu je naštěstí maximálně oproštěna od plastově umělého balastu ve prospěch devastující síly a energie, kterou krotí toliko struktura skladeb, jasná, čitelná a logická, bez umělého roubování ve stylu jasné a už poněkud odrbané šablony. Tahle šablonka tu sice je prakticky imrvére furt, deathcore by bez svého schémátka ani nebyl deathcorem, nicméně je to tak nějak jinak, poutavější, zajímavější a neskutečně strhující.

Masivní zvuková stěna se valí na posluchače po celou stopáž alba, jak kolikrát produkce album dokáže zadupat a umrtvit, tady funguje jako brusný kotouč a pořádný zesilovač energie. STERCORE vyjma zajetých stylových kolejí přidávají nemalé množství uvěřitelnosti. Není výrazný rozdíl v devastující síle jak rychlých, tak pomalých pasáží jednotlivých položek, chtělo by se napsat zastavení na cestě očistcem. Ty valivé momenty mají dost možná ještě větší drtivý potenciál vytrhnout ze země vše, co není přivázáno, nebo lépe – přivařeno. Oproti všemu tomu hukotu blížící se apokalypsy si STERCORE zachovávají dostatečně melodický výraz, který je sice věren stylu, ovšem neruší a co hlavně, vůbec nekouskuje skladby, což bývá naprosto běžnou součástí mnoha tun nahrávek současné produkce. Docela dosti jsem se obával, zdali na mě v tomhle případě tahle potvora zvaná „growling / melodie v refrénu nevyskočí znovu…nevyskočila, a já si utírám pot z čela a dávám další kolo s „Eternal Sunlight“, aby snad o mně někdo netvrdil, že dlouho nevydržím a někdo další si to nevyložil v jiném smyslu :) :) :).

Další velmi milé překvapení ze Slovenska, díky Slovak Metal Army, a to již poněkolikáté a stalo se to už sympatickou tradicí. STERCORE, ačkoliv mi již křehnou kosti a z každé moderny hnedle nejásám, mi nachystali bez přehánění silný zážitek. Jejich variace na deathcore má nejen hlavu a patu ale výrazný vlastní ksicht, což je v dnešních časech věc skoro nevídaná.

bandzone.cz/stercore
facebook.com/groups/146011872211796/about/