Recenze: Split SLZY MRTVÉHO SVĚTA / KOSTIVAL – V podzemí /2024/ vlastní vydání

SLZY MRTVÉHO SVĚTA vedu už jistou dobu v patrnosti a jejich hrubý mix black metalu s punkem mi šel pod nos bez větších problémů. Underground je ovšem prostředí křivolaké a o překvapení zde není nouze. KOSTIVAL je naopak projekt pro mě naprosto neznámý. Co do stylu obou kapel, obě jdou na syrový black metal z jiného konce. Zatímco SLZY dávají více prostoru atmosféře, KOSTIVAL jde přímo na dřeň a zní více punkověji.

Nebudu dlouho chudit kolem horké kaše a řeknu to na hulváta – SLZY mě nekompromisně nachytaly na švestkách. Od předchozí desky „Na planetě Zemi“ se jedná o skok v sedmimílových botách kupředu ve všech směrech. Syrová „demo“ produkce (nic proti ní) je ta tam, aktuální mrazivý zvuk, chladnější než tekutý dusík a řezavý jak patologův skalpel vám utlumí vitální funkce a silná atmosféra dílo zkázy spolehlivě dokončí. Čtvero songů není úplně z nejkratších, v průměru šest minut ale poskytuje neradostným náladám dostatek prostoru k vysátí posledních zbytků optimismu z vašich myslí a v reálu se stopáž až tak dlouhá nezdá. Sněhová bouře zuří bez přestávky bez šance na oddech ani na jedno volné nadechnutí. Všeobjímající zmar roztahuje temná křídla, před kterými nebude úniku. Když si v rychlosti spočítám celkovou stopáž, vychází mi 25 minut, což vyjde na hrací čas sice na dnešní poměry krátkého, ale přece jenom regulérního alba.

Stylový mix podle KOSTIVALu je všechno ostatní, jen ne chaotický hukot bez ladu a skladu. Organická produkce, zvukově ne tak daleko od stoner rocku a post metalu funguje jak dobře zastřílený kulomet. Velký podíl na tom má hutný zvuk kytar a živé bicí (žádný samplované digitální čvachtání, ale naprosto přirozený zvuk), možná jsou až moc vepředu, ale to mi vadí asi jako neznalost denního programu populistického politika – tedy vůbec. Funerální atmosféra by se dala krájet, moje pocity se dotýkají až raných alb BLACK SABBATH a ozvěn vypravěčství BATHORY. Odkud se vlastně vzal black metal je nad pekelný plamen jasné a není o tom třeba diskutovat a zbytečně mapovat prostor.

KOSTIVAL je SLZÁM více než zdatným parťákem a obě party dohromady spolu hrají důstojnou a enormně zajímavou partii. Splitko obsahuje takový objem pochmurné a zároveň mrazivé atmosféry, že by se, když to cynicky odlehčím, nemusel ani Lenin balzamovat. Kolikrát přijde překvapení a razantní pecka mezi kukadla z úplně jiné strany, než by to jeden čekal. Ten moment nastal, jsem zaskočen a potěšen, tahle podzemní mňamka se prostě maximálně vyvedla.

bandzone.cz/slzymrtvehosveta

facebook.com/people/Slzy-mrtveho-sveta