Recenze: SOMNIATE – We Have Proved Death /2023/ Lavadome Productions

Sofistikovaný black metal? A u nás? Sofistikovaně se může tvářit kdejaký rádoby machr a pak to nakonec dopadá všelijak, jen ne sofistikovaně. SOMNIATE nejsou ten případ, ač mohou působit akademicky, nejsou odtažití a nafrnění. Jistá suchopárnost, která se vymkla kontrola samotných tvůrců, požírá živelnost a energii. Nic takového SOMNIATE nezacyklilo do rotace v kruhu, ze kterého vychází pouze pocit křečka v běhacím kolečku. „We Have Proved Death“ vznáší otázky a naznačuje východiska, přitom je to stále o muzice, která má v sobě silného démona se všemi jmény temných podob lidské mysli, vyjádřené utopickou fantazií a surrealismem. Literární předlohou desky je román „V melounovém cukru“ od Richarda Brautigana.

Album má zvláštní a nejednoznačnou, přesto velmi intenzivní a neklidnou atmosféru. Nic není jasné, klidný a bezstarostný život může znamenat beznadějný sešup do smrti, nekonečný smutek se maskuje jako křečovitý úsměv a hraný optimismus. Nic není tak, jak vypadá a konečný obraz blízké budoucnosti nevypadá vůbec dobře. Utopie a kolektivní sebeklam, ze kterého není úniku ani jedním směrem, toť šílený náčrt, ujetá fantazie nebo také dost možný scénář, kam se lidská společnost může hravě dostat. Jako by mi kdosi píchl sérum pravdy a já bez sebeklamu vidím sám sebe se všemi temnými kouty vlastního já.

Prudký nápor dravé energie se jako klubko hadů proplétá s atmosférickými pasážemi, SOMNIATE tak činí s dechberoucím šarmem. Není moc prostoru pro otázky, proč tam je to či ono nebo komu dalšímu se ta která pasáž nebo skladba podobá. Vše do sebe bez zadrhnutí zapadá, deska nabízí značný rozsah nejrůznějších nálad temného spektra a ač to tak zpočátku nevypadá, zcela určitě to není jeden emočně placatý hlukový monolit. „We Have Proved Death“ roste s každým poslechem a odkrývá další, zprvu neslyšené rozměry. Trvanlivost alba pro posluchačovy uši je zaručena, „We Have Proved Death“ není věcí na první blízký kontakt, jistá trpělivost se ale bohatě vyplatí. Jakmile jsem album vstřebal jako kompletní celek, působí s mnohem větší silou a zážitek mě jako posluchače je úplně někde jinde.

„We Have Proved Death“ ve finále ani nepotřebuje žánrově zaškatulkovat. Sice hravě zapadne mezi současnou, z black metalu vycházející modernu, s jistotou si však vyšlapává vlastní cestičku včetně svébytného zvuku. Vyhýbám se označení post-black, SOMNIATE k němu mají hodně blízko, ale velmi svébytná atmosféra desky podpořená naprosto skvělou produkcí vytváří velmi originální sloučeninu. Tím to ale ještě nekončí, nelze vynechat grafickou stránku „We Have Proved Death“. Obal skvěle pasuje k vlastnímu obsahu a pokud bych měl nominovat nějaký ten TOP 5 letošních metalových obalů z našich končin, tenhle by ve výčtu určitě nechyběl.

somniate.net/

facebook.com/somniateofficial/

somniate.bandcamp.com/