Recenze: SINTAX – Nano 3000 /2021/ Sliptrick Records

Izraelské thrash metalové komando SINTAX se dalo dohromady roku 2013 v Jeruzalémě a „Nano 3000“ je jejich druhým řadovým albem. SINTAX nejsou ledajakou metalovou kapelou, i když se vsadím, že jste o nich možná vůbec neslyšeli. Kromě thrash metalu je v jejich svébytném stylu slyšet energie HC a prvky  groove metalu. Kdyby se neudálo už nic jiného, SINTAX jsou nesporně velmi zajímavou kapelou.

Zajímavá se taktéž grafika obalu – robotický útočný hafík  na jakémsi podstavci omotaném ostnatým drátem v popředí depresivního areálu jakési řádně ujeté fabriky nebo laboratoře výstižně ilustruje, jakého ražení bude obsah alba. Od prvních vteřin jsem v tom, pořádně ostrý mazec nazvučený neméně ostrým stylem, kytary doslova řežou do uší. Pořádně nasraný hrubý vokál je další účinnou zbraní v arzenálu SINTAX, skvěle doplňující kytarovou sekerničinu, jako by z té fabriky kromě psího terminátora zdrhlo ještě něco dalšího a nebezpečnějšího. Směs thrash metalu a řekněme s trochou uvozovek modernějších směrů není žádným objevem Ameriky, nicméně způsob a výsledek, s jakým s tím SINTAX popasovali, stojí minimálně za bližší pozornost a v řadě případů nezůstane jenom u pozornosti, „Nano 3000“ představuje hořlavinu první třídy a řádně výbušnou směs.

První salvu odpálí „Skelaton Scale“, tušení rychlopalného nářezu po úvodním riffu bere za své, skladba poskakuje ve valivém rytmu. I tak je to slušná pecka překypující energií a chirurgicky přesnou technikou hry. Thrashing se pořádně ukáže až ve druhé „Reefers Sting And Honey“ a následující „Most Hated Man In The Universe“, ovšem nikdy nezůstává osamocen, vždy se ve vhodný moment vynoří ne úplně typický postup v podobě změny tempa, hutného riffu nebo melodické pasáže. „Sight Got Past“ je toho zářným příkladem, do thrashe zručně zamontovaný HC a sólo téměř do punku, to je šmakuláda. Následuje titulní „Nano 3000“ – zatěžkaný brutální úvod se přehoupne do klasického pojetí, které střídá rychlopalná pasáž s melodickou, žádný nesourodý kočkopes, nýbrž nehorázný metalový hodokvas se všemi funkčně propojenými prvky. „Shooting Stars“ svou melodikou mírně upomíná družinu Davea Mustainea, ale pouze do okamžiku, než se rozjede běsnější část skladby, obě polohy se pravidelně střídají, za mě se jedná o skvělé oživění a zpestření. „Lethal And Armed“ je v základu svou strukturou přitvrzený heavy metal vyšperkovaný technickými prvky a dynamickou rytmikou, jízda bez brzd z kopce a rock´n´roooooolll!!! A je tu šmytec konec – závěrečná „Lunchtime Fumeral“. Kombinace rychlých výpadů, melodiky a groovy riffů, to je závěr z říše snů, SINTAX to na plný knédl prosvištěli komplet celou stopáž, aniž by během té divoké jízdy museli řešit jediný problém s agregátem nebo se zbraňovými systémy.

Teda, věděl jsem o SINTAX ještě před pár týdny úplný kulový prd. Ovšem to, co obsahuje „Nano 3000“, mě zcela nachytalo na švestkách s kalhotama u kolen. Tohle je vynikající metalová práce, ostrá jako samurajský meč, technicky přesná jako chirurgův skalpel a jedním dechem uvolněná a hravá jako puberťačky na výletě!!!

facebook.com/sintax.official/

sintaxband.com/