Recenze: SERMON – Till Birth Do Us Part /2023/ Bitume Prod

Roku 1997 založená a od roku 2021 znovu činná turecká doom/death skvadra úspěšně hraje roli takových čarodějových učedníků. Základní čarovná formule je naprosto jasná od prvních tónů a mám ten pocit, že to vědí i samotní SERMON, k čeho vaří své utrejchy. Základní surovina nese jméno PARADISE LOST, zlobte se na mě, jak chcete, ale slyšet to tam prostě je. Vtip je ale v tom, že mi to nijak nevadí.

„Till Birth Do Us Part“ zajisté zvedne hladinu adrenalinu právě těm posluchačům, které uhranula zásadní deska „Gothic“ a její následovník „Shades Of God“. „Till Birth Do Us Part“ se s důvěrou obrací na tyto dva stylotvorné momenty metalové historie a rozvíjí je počas dnešních dnů. Mám poněkud problém tento styl nazývat doom metalem, zpomalený melodický death metal mi už zní poněkud lépe, ale ono na tom příliš nesejde. Podstatný je vždy obsah a o něm to především je. Obsah „Till Birth Do Us Part“, ač se ani nesnaží být za každou cenu prudce originální, mě příjemně překvapil. Očekávaná melancholie bez problémů kooperuje s hutným zvukem a příjemnou melodikou. SERMON by si hravě vystačili s pomalými tempy, široký výrazový záběr od death metalu po gotické nálady spolehlivě plaší obavy z jednotvárnosti a nudné šedi. Právě v kombinaci více výrazových poloh dohromady bez výrazného klopýtnutí vidím jednu z největších předností „Till Birth Do Us Part“, skladby teskně plynou jako řeka Styx a důrazně připomínají odvrácenou stranu našeho pozemského bytí. Čas běží neúprosně a měří všem stylem neúplatného soudce. Jako bych to tikání a tiché šumění nezastavitelného písku v přesýpacích hodinách zase slyšel nějak silněji než předtím.

„Till Birth Do Us Part“ vedle bezpochyby sugestivní atmosféry, typické právě pro tento typ alb, je docela posluchačsky vstřícné a přístupné album, které rozhodně nevysaje všechen životní elán a optimismus z mysli posluchačovy. Oproti těžkým funeral doom kapelám jsou SERMON takovými gentlemany v tmavém obleku s pietním výrazem účasti v obličeji, ovšem jak zavřou kancelář pohřebního ústavu, jdou s kámoši na pivo případně si kopnout do mičudy, aby znovu nabrali energii na další chmurný den mezi věnci, rakvemi a truchlícími pozůstalými. Relativní přístupnost a léty prověřená forma materiálu činí z „Till Birth Do Us Part“ jakousi vstupenku do světa doom metalu pro tímto stylem nepolíbené posluchače, kteří v tomto albu dostanou velmi solidní reprezentativní vzorek se silnou vypovídající hodnotou, cože od tohoto stylu očekávat. Ve skutečnosti, že se posluchač až tolik nenadře, aby pronikl pod povrch skladeb, tkví spíše nesporná výhoda, a navíc se album příliš rychle neoposlouchá. Stín legendy z Halifaxu, respektive její starší tvorby se SERMON kráčí jako věrný souputník, SERMON jsou však natolik zdatní muzikanti, že to v žádném případě nelze brát jako vykrádačku, ale jako důstojnou inspiraci. Co bez drhnutí prošlo tentokrát, už nemusí tak hladce projít příště. Jsem osobně zvědav na další zásek v diskografii SERMON, potenciál posunout svou muziku výhradně na svoje výsostné území tam je. To je ovšem jen a pouze na SERMON samotných.

facebook.com/sermon.tur

instagram.com/sermonband/