Recenze: SENZAR - Pyre Of Throes /2022/ vlastní vydání

Na black metalových základech vznikla řada velmi zajímavých směrů, všeobecně známé a širokou posluchačskou obcí přijatelnější směry vynechám, nyní mám na mysli odtažitější a mainstreamu se vyhýbající spodní temné proudy. Dublinští SENZAR pojali black metalovou mluvu k posluchači poměrně dosti svébytným způsobem - zní to jako black metal, ovšem celkový dojem z debutového alba „Pyre Of Throes“ je dosti odlišný. Atmosféra beznaděje leží na skladbách jako těžký temný mrak, pomezí doom a post tendencí v metalu je velmi zřetelný, nicméně nepotlačuje černočerný základ. Že tohle album nebude běžné setkání metalového druhu, mi bylo jasné velice rychle…SENZAR zpočátku trošku klamou tělem, ale dlouho jim to nevydrží. Volnější forma je přes zarputilost výrazu jasně patrná - kombinace ostrých kytar s odlišnými náladami vytváří zvláštní, ale velmi zajímavou a poutavou atmosféru, která se dá velice často doslova krájet.

Je to nahlas, je to kurva nahlas a intenzivní! I zadumanější pasáže z intenzity neslevují, deska má v sobě temné napětí a tíseň dohromady, jako když čekáte na ten poslední moment rukou pomateného vraha. Pořád je čas rozrazit dveře a vyběhnout do temné noci, pořád je čas vyváznout životem, jenomže tíseň ochromila nohy natolik, že sedíte zhrouceni v rohu a čekáte na blížící se kroky, které se s nemilosrdnou jistotou blíží. Takhle přesně na mě „Pyre Of Throes“ působí, je pánem situace a zpočátku se mi hodně ztěžka popisuje, co mě přibilo k židli a drží mou pozornost. Album samotné, respektive jeho inspirační zdroje mě snad ani nemají čím překvapit. Příčina této paralýzy, které se ku svému prospěchu záměrně nebráním, tkví v uchopení stylu, tedy stylů a jejich skloubení do jednoho celku. SENZAR se díky tomu prezentují jako osobitá kapela zručně zacházející s energií a temnými emocemi, s citem pro strukturu skladeb a jejich emotivní gradaci. I to, co se mi trochu nepozdávalo a působilo na mě jako lehký balast a chaos, začíná zanedlouho bez potíží velice dobře fungovat.

Album se neposlouchá zrovna snadno, chce to vydat se mu kousek cesty naproti. Za cenu že se to nepovede úplně každému, „Pyre Of Throes“ je spíše do sebe uzavřeným světem nemajícím příhodné klima pro široké spektrum posluchačů. Pro řadu řekněme klasických uší je tohle album poněkud tuhá strava připravená podle netypické receptury a ta nemusí nutně chutnat všem. „Aplikovaný“ black metal, rozuměno black metal v téměř sofistikované podobě, ovšem stále řádně neotesaný a surový, je řádné sousto, které nechutná v plné míře hned a na první pokus. „Pyre Of Throes“ pokud posluchače chytí a je jedno, zdali svou black metalovou rovinou nebo svým post přesahem. Obě roviny se natolik přirozeně a šikovně proplétají jako klubko hadů, že působí ve většině případů společnými silami. Výsledná síla a působivost „Pyre Of Throes“ je doslova uhrančivá, bez pompézních exhibicí a hry na líbivost. Na tomhle hřišti platí jiná pravidla hry a kdo čeká příjemné a uvolněné odpoledne v cukrárně při kafíčku, bude mít pravděpodobně záchvat nechutenství a týden noční můry. A pokud se mě zeptáte, jestli mi taky zlehka necuká koutek a oko nešilhá, odpovím směle, že NE!!!

facebook.com/senzarband

senzarband.bandcamp.com/album/pyre-of-throes