Recenze: SENTIENT HORROR - Rites Of Gore /2022/ Testimony Records

Dech smrti z dávných dob…takový byly mé prvotní pocity k aktuální desky SENTIENT HORROR. Tradiční death metal v podobě, který jsem doslova žral nasyrovo v první půli devadesátek. Atmosféra zmaru a beznaděje, čpící smrtí až za humna, na to jsou SENTIENT HORROR opravdu machři a onu nezastupitelnou ingredienci death metalu dovedou namíchat ve formě, která dokáže spolehlivě odchytit posluchače bez výrazného odporu a ukázat mu, zač je Pardubicích perník (nebo spíše kolik stojí v New Jersey funus první třídy).

Duch dávných dob se sice albem táhne jako truchlící za rakví, u pouhé exhumace to však nekončí.  „Rites Of Gore“ naprosto strhujícím způsobem spojuje americkou a švédskou death metalovou školu do vysokooktanového mixu, napěchovaného brutální energií. Dost prostoru zbylo na melodický švih, ten pak skladbám propůjčuje přirozenou chytlavost, aniž by ztrácely na drtivosti. Tenhle transport neživých nestaví na každé škarpě, od první skladby nabírá ukrutnou dynamiku a běda těm, kteří by snad chtěli vlézt do kolejiště před projíždějící soupravu - nezbyde z nich víc, než mastný flek. Tradiční death metalové výrazivo díky razantní rytmice cení hladově zuby, z nichž odkapává čerstvá krev. Old school death metal přiznává syrové thrash metalové kořeny a ani zde tomu není jinak. Pasáže mající blíže k hrubému thrash metalu skvěle fungují jako katalyzátor agresivity a urychlovač částic. Jak mohla být některá z ikonických deathových alb v převažujících středních tempech místy těžkopádná, SENTIENT HORROR ve středních rychlostech mají neskutečnou sílu, přičemž si pravidelně odskočí na kulometný výlet.

Přes nesporný fakt, že tohle jsem slyšel snad už tisíckrát v mnoha verzích, někdy prachbídných a mnohokrát zase v hlavu trhající formě, SENTIENT HORROR předvádí starou školu ve vynikající podobě, evidentně moc dobře ví, o čem starý death metal je a co nutně potřebuje. Po úvodní fázi, kdy album přece jenom působí jako poměrně uniformní nahrávka, se začínají objevovat základní orientační body a „Rites Of Gore“ vydává své smrtelné trumfy. Nápadité riffy a členění struktury skladeb bez problémů udržuje potřebné napětí a přes jejich přehlednější charakter zůstává i dosti místa na technické drobnosti, mající ovšem poměrně zásadní dopad na výsledné znění alba. Nelze opomenout ani nadmíru povedený zvuk desky - hutný, brutální a ostrý zároveň, tak nějak na půl cesty mezi Floridou a Skandinávií, nezabíhající až tolik do podladění, jak bývá u švédských legend obvyklé.

Stokrát stejně a pořád stále skvěle, tak by se dalo tohle album jednou strohou větou popsat. O žádné hledání nových obzorů se ani omylem nejedná, to je téměř jisté už při pohledu na obal. Tahle starosvětská vražedná mašina netrpí sešlostí věkem, namísto toho se jedná o vycvičeného zabijáka v nejlepší formě, s nímž nelze vyjednat podmínky příměří, leda tak pouze vypustit duši po čestném boji na život a na smrt.

facebook.com/sentienthorrorofficial/

instagram.com/sentienthorrorofficial/

testimonyrecords.bandcamp.com/album/sentient-horror-rites-of-gore