Recenze:SARMAT – RS-28 /2021/ vlastní vydání

V Polsku se metalu léta daří, o tom žádná. Polské kapely výrazně promluvily a stále promlouvají do metalového dění v globálním měřítku a vícekrát způsobily velký a pro metal velmi pozitivní poprask, jména jistě netřeba uvádět, známe je důvěrně. SARMAT sice není jméno notoricky známé každému metalovému sokolíkovi, to však neznamená, že máme co dočinění s „béčkovou“ kategorií kvality. SARMAT - jinak rovněž název jedné takové zbraně hromadného ničení – se na svém debutovém albu prezentují rozhodně všelijak, jen ne podprůměrně. „RS-28“ je vcelku obtížněji stylově uchopitelné album, přesto že jsem chvíli vyháněl šťouravé myšlenky z hlavy, ve které mi opět začal rotovat přízrak Nergala, který se tak nějak zvláštně tvářil.

SARMAT by se s trochou dobré vůle do podobného stylového chlívečku s BEHEMOTH zařadit dali, je zde však dost argumentů ve prospěch SARMAT, proč už v tomto článku jméno polského kultu už nezazní.  „RS-28“ je natolik svébytná nahrávka, že si vystačí sama se sebou. Přes moderní produkci si zachovává velmi silnou a sugestivní atmosféru, která je jedním slovem zabijácká. „RS-28“ není úplně death metal, black taky neé, moderní zvuk by sváděl „RS-28“ hodit od jednoho pytle k deathcorovým bandám, ale to je úplně vedle o kosmickou délku (jakkoliv by ten pocit byl silný v úvodu alba). Skladby obestírá jakási tísnivá, až apokalyptická aura, se silnou atmosférou je to jeden, ovšem ne jediný trumf, který „RS-28“ obsahuje. Dalším je relativní hudební minimalismus. Technických salt vzad se na tomto albu prostě nedočkáte, i kdybyste měli trpělivost vítěze v kategorii „Čekání na Godota“. S přesnou a razantní rytmikou to dělá věci nevídané, to Vám dám třeba i písemně! Čím delší čas album poslouchám, tím silněji u mě převládá black metalová část výrazu SARMAT, další alter ego se smrtelným výrazem je však stále přítomno, o vlastní vůli hlavnímu černokněžníkovi dobrovolně a s patřičnou vervou slouží. Podobný, nikoliv totožný poměr death metalového čarovného býlí jsem s chutí slupnul i borcům z NECROPHOBIC, SARMAT jsou ale výrazně depresivnější a v celkovém výsledku diametrálně odlišní, tudíž toto moje přirovnání obloukem popisuje nápaditý přístup k vlastní tvorbě.

„RS-28“ je, shrnuto a spočítáno, debut jako hrom z čistého nebe. Počáteční dojmy byly spíše v duchu, že se toho zas tak moc neděje, standardní black-death mazec s důrazem na atmosféru, který každopádně nezklame, ale do extatického stavu posluchačova pořád ještě cosi schází. Odložit album v této fázi, nepochybně by zůstalo u průměrného hodnocení. „RS-28“ v duchu svého názvu má sílu ničivé zbraně, má ale silný emoční obsah a stačí jej nechat nějakou dobu působit a pak povedete jiné řeči. Lehce se potom z žabičky stane carevna a z prášku do pečiva 50 kilo TNT. Mockrát mě tahle situace vyškolila – ze začátku jakože nic moc, sice dobrý, ale mrazení se nedostavuje tak rychle, jak by si jeden mohl myslet. To, co se stane později, a stačí jen vydržet o pár poslechů navíc, odhaluje předtím neviděné a neslyšené tajné místnosti. Rázem je z toho naprosto jiné album, nádoba s jedem, kolem které jenom projdete a slezou Vám nehty!!!

facebook.com/sarmat7v7/

sarmat1.bandcamp.com/