Recenze: ROSA NOCTURNA – Andělé a Bestie /2020/ vlastní náklad

Tonda a jeho ansámbl je tu s novým albem, ROSA NOCTURNA naposledy vyprávěla příběhy před třemi lety na „Hradbách Času“, a nebudu jistě přehánět, bylo to velmi příjemné setkání. Vzdušný a nadýchaný melodický metal s výraznou originální tváří a bohatým nástrojovým obsazením bez velkých obtíží zaujal posluchačskou obec a kapelu samotnou s definitivní platností etabloval na scéně. Předchozí album „Za Hradbami Času“ se nadmíru povedlo, o to těžší pozici má následovník „Andělé a Bestie“, navázat na poutavost a nápaditost předchůdce kvalitativně srovnatelným materiálem je výzva nemalá.

„Andělé a Bestie“, s přihlédnutím k faktu, že mám „Hradby“ stále v živé paměti (našla jej dcerka a hraje v našem příbytku doteď více než často), jakkoliv nerad srovnávám, srovnání se přímo nabízí. Novinka pokračuje ve vytýčené linii noblesní romantiky, dalo by se říci v mírně ostřejší, k metalovějšímu znění bližší podobě. Folklórní rovina stylu ROSA NOCTURNA, která k nim neodmyslitelně patří a funguje jako takový katalyzátor atmosféry a magická formulka, dávající melodiím osobitou hravost, je na albu opět jedním z hlavních lákadel. Téma věčného souboje dobra se zlem – hlavní linie příběhu „Andělů a Bestií“, to je oč tu hodinu hracího času běží především.

Albu je vlastní přirozenost upoutat posluchače a nenuceně jej vtáhnout do příběhu jako téměř přímého aktéra. „Světlonoš“ je tak trochu taková „nightwishovka“, odlišná a osobitá výstavba melodií tento dojem spolehlivě přebíjí. U melodií se krátce zastavím – jsou mnohdy takové postupně šroubované, navinuté na plochou spirálu, ze začátku jsem z nich měl rozporuplný pocit a chvíli trvalo, než jsem je začal pobírat, jde pouze o zvyk a není problém. „Lékárník“ obsahuje jednu z nejuhrančivějších melodických linek, které se na albu nacházejí. Refrén tomu nasazuje korunu a mé očekávání, zdali se bude opakovat mrazení za krkem, je rychle naplněno. Houpavá „Padám“ dává širší prostor folkovým vlivům, sametová melodika krásně šumí v uších, hravost a elegance v jednom. „Touhy v Mlze“ s elegancí a lehkostí spojuje metalovou razanci s romantikou, ve vhodný moment přitlačí na pilu a zesílí emoce, již tak příjemně zdůrazněné souhrou dvou vokálů. „Strach“ je o poznání mrazivější, věrně vyjadřuje chuť jedné z nejzákladnějších lidských emocí, korunu skladbě nasazuje silný refrén s hrubým hlasem na pozadí. „Až jednou“, melancholická balada o scházení a rozcházení, o bolesti a naději – je to zážitek, ke kterým se vracet bez vyšumění a uzívanosti nebude příliš problém. „Lykantropie“ sahá po silné dávce dramatu, výraznější folkové motivy, podobenství vlka jako vše, co je jiné a k čemu nevíme, jaký zaujmout postoj a čím se cítíme ohroženi. Skvěle začleněný brutální vokál rozhodně neruší, dodává děsuplnou atmosféru. „Lykantropie“ pouští opratě technických prvků více na volno, roztahuje křídla k větší komplexnosti a technické propracovanosti a funguje to jedna báseň. „Vetřelec“ staví na klasickém metalovém riffu a emotivním ženském vokálu, v podstatě nejmetalovější  skladba na albu, folkové motivy víceméně úplně ustoupily do pozadí, ostré kytary vyčarovaly tíživou náladu, vokál šplhá do vypjatých poloh, je to nářez, stále ovšem napěchovaný příjemnou melodikou. „Dopisy na frontu“, zdánlivá romantika má velmi děsivý tón, holčičce se stýská po tatínkovi, který narukoval na frontu. Krutost válečného běsnění, ničící tělo a ještě více duši, je podána s mrazivou účinností, až bych slyšel, jak mi kolem hlavy bzučí projektily a kolem mě sténají ranění a umírající. Instrumentálka „Periculum“ odděluje „českou“ část alba od dvojice „Skinchangers“ a „Intruders“ – správně, jsou to „Lykantropie“ a „Vetřelec“ v anglické verzi. Hodnotím obě verze rovnocenně a nerozhodně, nicméně ROSA NOCTURNA pro mě osobně  lépe funguje v mateřštině, české texty jsou poetičtější a dávají ROSA NOCTURNA to správné kouzlo. Už jen „Outro“ a hoďka s „Anděly a Bestiemi“ je u konce. Hoďka naplněná poutavým vyprávěním, barvitým vnitřním světem kapely, ale co hlavně – opět skvělými skladbami.

bandzone.cz/rosanocturna
rosanocturna.cz
facebook.com/RosaNocturnaBand/