Recenze: RAVEN BANNER – Rise Up Clan /2023/ vlastní vydání

Využívání osvědčených postupů není ničím novým, děje se to stále a dít se to bude. Před nedávnem mě napadlo, že když se opičení nevyhnulo prakticky všem předním metalovým kapelám (zářným příkladem mezi všemi budiž BEHEMOTH), na AMON AMARTH si zatím nikdo netroufl. A mám, co jsem si zasloužil, normálka jsem to na sebe přivolal. Sice se nejedná o kletbu, ale je to tady – téměř klonová kopie AMON AMARTH! Zvuk, výstavba skladeb, melodické riffy, barva vokálu, rytmika…prostě vše podstatné je až na detaily v zásadě totožné. A já se ptám, co k tomu RAVEN BANNER vede?

Důvodů pro následování vyšlapané cestičky se nabízí několik – naprostá fanouškovská oddanost, opakování už osvědčené formulky s vidinou téhož úspěchu, vzdání holdu své ikoně…takto bych mohl ještě pokračovat. „Rise Up Clan“ není z pohledu posluchače vůbec špatná deska. Přehledný, melodický death metal bohatý na chytlavé momenty si svou cílovou skupinu jistě najde, songy disponují solidním napětím a kvalitní výstavbou, prostě se to příjemně poslouchá a nestojí to příliš energie se do skladeb dostat. Kromě toho není jedna skladba jako druhá a jednotlivé postupy se neopakují do zblbnutí. Variabilita skladeb, kdy se RAVEN BANNER tolik nemotá v bludném kruhu, jak jsem se obával na začátku alba, mnohé zachraňuje pře pádem do bažiny průměru všech revivalů. Vlastně zjišťuji, že mi na „Rise Up Clan“ ani nic extra nevadí. Sice musím zapomenout na zježené chlupy a mráz jezdící po zádech, ale čekal jsem daleko větší bídu a metalový hladomor. Nato, jak to vypadalo na bezostyšnou vykrádačku a vezení se na vlně úspěchu někoho jiného, mě to v rámci možností baví a nečiní mi problém „Rise Up Clan“ doposlouchat do konce. Skladby obsahují nemálo uchu lahodících nápadů a drží jako celek pevně pohromadě bez výraznějšího zakolísání. Po několikerém poslechu (a to jsem neměl vůbec chuť si tuhle desku pustit podruhé, ale neodbytná potřeba najít něco, co nejede podle šablony, nakonec zvítězila) nakonec nacházím svébytné motivy a solidní melodie, na kterých lze do budoucna stavět a poposunout RAVEN BANNER VSTŘÍC vlastnímu hřišti. Zatím si pronajali Valhallu, když jsou AMON AMARTH služebně nepřítomni.

„Rise Up Clan“ by se dal v kostce popsat jako hitová, příjemná deska s atmosférou, která není k zahození. Skandinávská tematika je velmi vděčné téma a RAVEN BANNER se jí chopili s patřičnou zručností, o tom ani není činit nějaké rozbory do hloubky.  RAVEN BANNER dokáží napsat chytlavou a důraznou skladbu, jako úder kladiva na kovadlinu až srší jiskry. Akorát je to (zatím) zoufale nepůvodní.

ravenbanner.se/

instagram.com/ravenbannerband/