Recenze: QWÄLEN - Unohdan Sinut /2021/ Time To Kill Records

Když se podívám na tu pětici finských intelektuálů na fotce, čekal bych něco zcela jiného, jen ne syrový a útočný black metal. Ovšem to, co se na albu nachází, je čerň z nejtemnějších, surový proud černého mazutu, až mám pocit, že mi z toho v obýváku uhynou kytky. Nabízí se dvě možnosti, buď QWÄLEN zvysoka dlabou na image a soustředí se pouze na muziku, nebo je to banda recesistů. Tak nebo tak, vychází jim to na výbornou, „Unohdan Sinut“ je debut jako prase, přímočarý a nemilosrdný jako komando nájemných vrahů.

Jak jsem již naznačil, takový masomlejn jsem nečekal ani náhodou. Zprvu bych možná připustil nějaký ten experiment směrem k -post variacím na black metalový základ, ovšem ne tuhle surovou řežbu ze staré školy. Ale rozhodně není důvod ke stížnostem, QWÄLEN chytli čerta za ocas (huňku, vocas má každej vůl) z toho správného konce, „Unohdan Sinut“ obsahuje přesně to, co si představuji pod pojmem syrový black metal druhé generace - chorobná atmosféra, nečesaný zvuk a strhující přímočarost. Při této hrubé a přímočaré formě album stojí a padá na síle atmosféry, kdy se z desky hravě může stát prázdná nádoba nebo bezduchý binec. A právě tuto silnou atmosféru „Unohdan SInut“ obsahuje ve vrchovatém množství. „Unohdan Sinut“ kromě toho výrazněji nepřipomíná některé z dobových alb severské scény, jeho atmosféra je značně osobitá i v porovnání s tehdejší situací, natož s tou současnou. Matně a ne zcela ve všech ohledech bych si dovolil jmenovat krajany BEHERIT, přesněji jejich kytarovou podobu, a tím bych se srovnáváním přestal.

Ze sveřepého lomozu se postupně vynořují zajímavé pasáže, zvláště zřetelné v pomalejších pasážích. Zabijácké riffy si občas odskočí k ne úplně stylovým postupům, sice to není úplně jasně patrné a ani to moc netrčí ze skladeb ven, ale jako bych sem tam zaslechl geniální Piggyho rukopis. „Unohdan Sinut“ rozhodně není deska, do které proniknete po jednom poslechu k žehlení. Že „to“ tam je, je mi jasné od začátku, jenomže síla „Unohdan Sinut“ přec jen potřebuje trochu času na usazení. Hrubá produkce si udržuje patřičně magickou auru, stejně tak charakter jisté nepřívětivosti a uzavřenosti do sebe, po určitém objemu vynaloženého úsilí deska skvěle funguje, až mám dojem, že jsem se vrátil o třicet let zpátky, natolik je atmosféra „Unohdan Sinut“ mocná a uvěřitelná.  „Unohdan Sinut“ se převážně nese ve zběsilém tempu, jako metodický a chladně řízený bestiální nájezd kromě dočasných zvolnění do středního tempa, aby posléze nabral vyhlazovací intenzitu. Poleví pouze v jednom případě, kdy se ovšem na posluchače snese temný příkrov, těžký jako prokletí do sedmého pokolení. QWÄLEN jsou v pomalejších tempech skvělí, docela bych si nechal líbit více skladeb, třeba dvě až tři na album. To ale platí i pro převažující vichřice, takže vlastně nemám s „Unohdan Sinut“ žádný problém.

QWÄLEN touto deskou rozhodně Ameriku neobjevili, „Unohdan Sinut“  reprezentuje podobu syrového black metalu, jak ji známe z devadesátek. „Unohdan Sinut“ ale obsahuje natolik svébytnou kombinaci bestiality a nápaditosti, že je mi letitost formy naprosto lhostejná, je to pouhé číslo a nic víc. Tradiční černé řemeslo má stále odpovídající vražedný potenciál a QWÄLEN jej ovládají se zručností starých mistrů. Povedený debut!!!

facebook.com/qwalen

instagram.com/qwaelen/?hl=en

qwaelen.bandcamp.com/releases