Recenze: PHANTOM STATE - Exist Evolve /2021/ vlastní vydání

Nejsem specialista na metalcore včetně jeho …death varianty, ovšem neznamená to, že se mu ze  zásady vyhýbám. Problém je, že mi na několik výjimek nepůsobí tak intenzivní mrazení, které bych očekával a které se v mém případě dostavuje při poslechu řekněme tradičnějších forem. Problém s rozlišením kapel od sebe je snad vůbec nejtěžším mordusem, který mě potkává, ale bojuji s ním vytrvale. Jisté kompenzace se mi dostává ve vytříbené technice, v tomhle ohledu se v řadě případů jedná doslova o opulentní hody. K obsahu se je třeba mnohokrát ztěžka prokousávat v nejistým pocitem, zdali nakonec něco objevím.

Debut britských PHANTOM STATE se s technikou bratří poměrně zdatně a je slyšet, že kluci nedrží nástroje v prackách poprvé v životě. Technicky velmi dobře zvládnutý death / metalcore s typickými sekanými riffy a neméně typickým zvukem, proložený melodickými refrény, dnes již nikoho k zemi nepřišpendlí. Zrovna v této podobě je ho všude jak hnoje v nejrůznějších formách a především úrovních kvality. PHANTOM STATE se mi však docela líbí a není daleko k fázi, kdy to „docela“ má tendenci zmizet úplně. „Exist Evolve“ je naprosto stylové album, obsahující přesně to, co standardní deathcore obsahovat má s přesahem do melodičtější polohy. Pak se můžete zcela oprávněně ptát proč s ním tedy marním čas a nepoohlédnu se po něčím nápaditějším? PHANTOM STATE jsou totiž uvěřitelní a není s nimi nuda. Pokud si dám trochu práce a nebudu příliš hystericky prožívat formu (ze které mi druhdy už začala naskakovat alergická vyrážka, nicméně už jsem odolnější), je na „Exist Evolve“ ke slyšení řada velmi zajímavých momentů, rovnoměrně rozesetých na ploše celého alba a možná bych si dovolil tvrdit, že jejich hustota vzrůstá v druhé polovině. Skladby jsou poskládané dohromady překvapivě zručně, až mi přestává vadit typická stylová přebuzenost a dokáže mě zaujmout skladba jako celek, což nebývá zas tak samozřejmé. Kromě toho se „Exist Evolve“ jeví jako poměrně variabilní album, samozřejmě na poměru stylu. Kytary jsou zajmavé a výrazově pestré, k oné variabilitě vydatně přispívá jistý vokál, který s přehledem zvládá brutální i melodické pasáže.

„Exist Evolve““ nakonec pod mých zaujatým zrakem nedopadá vůbec zle. PHANTOM STATE ukuli vynikající debut a pranic na tom nemění fakt, že můj srdeční styl to není ani náhodou. Jeho zdánlivá obyčejnost a dost možná na první nástřel jistá nevýraznost mu paradoxně dost pomáhá. Necpe se za každou cenu dopředu, aby ho bylo vidět. Pokud tuhle větu úplně obrátím, PHANTOM STATE patrně nestojí o laciné prostředky upoutání pozornosti, což jim v mých očích dost přidává na kreditu. V tomhle případě se hra na jistotu stoprocentně vyplatila, PHANTOM STATE si napoprvé ostudu rozhodně neutrhnou, ba naopak. „Exist Evolve“, i když se nejedná o revoluční počin a drží se spíše stylového standardu, má co nabídnout a šedi průměru se vyhnulo s elegancí zkušeného mazáka. PHANTOM STATE sice neobrátili scénu vzhůru nohama, ale odstartováno mají každopádně skvěle. A to není zrovna málo, skoro bych řekl, že to je daleko víc, než jsem si byl ochoten ze začátku připustit.

facebook.com/PhantomState

nstagram.com/phantomstateband

Spotify - Phantom State