Recenze: PERSEUS - Mor /2022/ vlastní vydání

Nebudu vás lakovat, že tohle album je pro mě jako blesk z čistého nebe, to bych bohapustě kecal. PERSEUS jsem viděl naživo před cca třemi lety a již jsem tušil, že to nebude o potácení se na hraně průměru. A když dorazila nabídka na recenzi, neměl jsem důvod váhat, jsa po zkušenosti s živou prezentací kapely zvědav, jak vypadají PERSEUS v „lisované“ podobě. Sice předbíhám, ale tuhle morovou ránu si dám líbit! Už jsem začal pomalu propadat skepsi, že disko koule a velkovýkrmní tendence začínají power metal válcovat ve velkém, tahle deska však míří zcela odlišným směrem a je to jedním slovem radost.

Základem „Moru“ je poměrně temná atmosféra celého alba, která s precizní technickou instrumentací vytváří velmi zajímavou formu. Samostatnou kapitolou, která by vydala na extra článek, je charismatický vokál Miroslava Spilky, málo platný - skvělý frontman je deviza neskutečná a v osobě Mirka mají PERSEUS výraznou individualitu, která originalitu výrazu PERSEUS povyšuje minimálně o jeden řád. Krom originality a charismatu má zpěv výrazný hard rockový charakter, v kontrastu s obecným náhledem na power metalový vokál, do alpských výšek šplhající, na to Mirek jde úplně z jiného konce a já mohu jen uznale pokyvovat hlavou. Zimnice rajtující po páteři nahoru a dolů je toho důkazem, jak silný je výsledek. Ten sice není zcela patrný během prvotní seznamovací fáze, desce jsem musel věnovat několik pozornějších poslechů, než udeřila v plnou razancí a začaly působit všechny roviny pohromadě. Dost možná jsem měl pod kůží až příliš zažranou onu majoritní rozjuchanou podobu power metalu a PERSEUS mi připadali poněkud těžkopádní. To je ovšem dosti zásadní omyl, ze kterého jsem naštěstí vystřízlivěl velmi rychle.  Instrumentální zručnost a skladatelská invence, jinými slovy vyjádřeno  - muzikantský fortel je z desky slyšet tak silně, že omluveni jsou pouze osoby klinicky uznané za neslyšící. Styl PERSEUS vám třeba sedět nemusí, ovšem objektivní kvality kapely jsou zcela evidentní.

Potom si mohou v klidu dovolit naladit se na vlnu IRON MAIDEN bez drhnutí a rizika stínu loupení v kolegiálním špajzu, „mejdnovské“ vzorce v „Posledním soudu“ mě jako skalního „mejdňáka“ doslova přibily k podlaze. Ale šupky dupky na začátek, titulní „Mor“, spolu s následující věcí snad nejtemnější ze skladeb v rámci celého alba, nese výraznou stopu klasického hard ´n´ heavy, dozdobenou variacemi na klasickou hudbu. Výsledkem je famózní dramatická atmosféra v potemnělých odstínech, prostě úvod jako zvířátko z chlívku. Napadla mě taková kacířská myšlenka - „Mor“ na mě působí stylem jakoby někdo brutálně ožral RHAPSODY a pak je z těžkou kocovinou nahnal do studia. Sice je to blbost, ale klasicistní motivy mě k tomu jaksi navedly. Temné odstíny prostupují i „Zbabělý tanec“. Atmosféra houstne, naprosto skvělý refrén a melodika vůbec mi definitivně způsobuje cyklický sprint mrazení za krkem a pak po celých zádech. „Mor“ ale není jenom  o uhrančivé temných náladách, na albu jsou stále přítomné hard rockové postupy včetně těch klasicky metalových, pouze jsou tu více, tu méně patrné, ale poctivý základ je zcela hmatatelný. Ostrá groove rockovka „Karma“, ač se vymyká power metalovým zvyklostem, vhodně desku zpestřuje, než aby ji tříštila na kousky. „Jáma a kyvadlo“  popouští více prostoru bombastickému a dramatickému pojetí. Skladba však nevyznívá lacině, je to naopak síla neskutečná. „Zůstat a stát“ odlehčuje potemnělou atmosféru písničkovou formou, hard rockový odér vystupuje na povrch a výsledek až bere dech, úchvatně vybalancové a postupně gradující emoce, to je radost poslouchat. Další radost následuje, „V prachu hvězd“ byla vlastně první skladba, při jejímž poslechu jsem zabral na návnadu. Kombinace výrazné melodiky, momentálního přitvrzení v podobě zatěžkaných riffů a střídání tempa je strhující! Epický kus „Sedmero krkavců“ neztrácí ve své komplexnosti švih a přitažlivost, PERSEUS evidentně umí vyprávět poutavé příběhy. Nojo, dál už to není, devět kousků a šlus. Jeden by si dal klidně ještě nějaký ten nášup, ovšem našinec by neměl být nenažraný a měl by ocenit, že se mu dostalo takto vydatné krmě, protože ne vždy a ne zas tak často mu spadne do klína takhle skvělé album. Letošek je obzvláště hojný a chtěl bych být optimistou, že ještě nějaká další mňamka ke mně doputuje.

perseusband.cz/

facebook.com/PerseusCZOfficial/

bandzone.cz/calibosms