Recenze: PAČESS – Absolutno /2023/ HellStorm Productions

Výprava za příběhem zlatavého moku pokračuje. Po „Poupěti“ nemám malých očekávání, není k nim pražádný důvod, předchozí „Zoigl“ ostatně také nebyl žádná šmudla, krčící s v koutě, aby ho nebylo příliš vidět. „Absolutno“ mi, v porovnání s dvěma předchozími počiny ale dalo více zabrat – jeho účinek nastupuje pozvolna a s rozvahou. První poslech nebylo to „tývole je to tam“, které jsem ve své bujné fantazii sám sobě vytvořil. A dobře mi tak, nemám činit předčasných závěrů.

Kolikrát není všechno tak, jak se zdá. „Absolutno“ mi připadalo takové bez jiskry, jako kompilace toho, co se nevešlo na „Poupě“, doplněné nevydanou skladbou a jedním coverem (k němu se ještě dostaneme). Možná to tak vypadá a dát na první dojem, neměl bych z „Absolutna“ žádnou radost a byl bych (jakože obyčejně nebývám) dost jedovatý a navíc zbytečně. Jakmile se „Absolutno“ rozvine do krásy, výsledný obrázek je zásadně odlišný od toho, který ke mně vysílal klamné signály během úvodního seznamování. Úvodní „33“ je typická hudební mluva PAČESS plná zajímavých nápadů a konec konců i celkové atmosféry, střídání tempa a povedené aranže moje pochyby zahání za kopec – je to tam, a ne že ne! Úvod je to jako rána nasoleným řemenem. Citlivě vybalancovaná melodika bezvadně plní úlohu zesilovače atmosféry, která z každým dalším poslechem zesiluje. Pivo jako zážitek -„Borowiec“. Sjíždět tuhle skladbu po povrchu není nejlepší přístup, hodně se toho děje právě pod povrchem. Drobné a zajímavé detaily, jako lehce utopený hypertěžký riff v předstupni refrénu, který pro sebe zabral všechny trumfy. „Borowiec“ navíc úžasně graduje, mě padá čelist směrem dolů a zimnice po zádech kmitá jak zjednaná. Ústřední lákadlo, účast Báry Basikové v kousku jménem „Továrny na absolutno“ to není jen pozlátko a levný fígl, Bářin zpěv do skladby skvěle pasuje a dodává jí další svébytný rozměr. „Vavřín“ a následující cover „Déterre“ (ZAZ) s textem ve francouzstině ubírají na důrazu a pouštějí do popředí lehčí a náladovější výrazivo. „Travěncové“, to je nevydaná skladba z roku 2011, nicméně v kontextu alba funguje bez zaškobrtnutí, svým atmosférickým pojetím ideálně zapadá do druhé půle desky a vlastně ji zakončuje – po ní už následuje jen akustická instrumentálka „Smutná láska rytíře Licka z Lilče“ a je šmytec a konec.

Sedm skladeb, z toho jedna zatím nenatočená, jedna instrumentálka a jeden cover – není to málo? Nejedná se spíš o takové upgradované EP? Nemyslím si. „Absolutno“ potřebuje více času na zažití, aby uzrálo stejně jako dobrý exportní ležák. Nechci srovnávat „Absolutno“ a předchozí „Poupě“ a už vůbec ne zkoumat, která deska je lepší. „Absolutno“ je jinačí, ale rozhodně ne horší. Skladatelský patent páně PAČESSa má stále své typické kouzlo a toho si užijeme „Absolutně“!

pacess.cz/

facebook.com/PacessBand/

bandzone.cz/pacess