Recenze: PAČESS a BÁRA BASIKOVÁ – Katechismus /2024/ vlastní vydání

Unikátní spojení jedné z nejlepších zpěvaček u nás a PAČESS může možná někomu připadat přinejmenším nezvyklé, možná až bizarní. Je tomu však jen na první pohled. Že se jedná o spolupráci a spojení velmi funkční, budiž důkazem předchozí deska „Absolutno“, která stihla tak tak vychladnout a z hostování je plnohodnotné album, kterému vévodí jedinečný Bářin zpěv.

„Katechismus“ netlačí na pilu tolik, jak tomu bylo ještě nedávno. Je to album vzdušné, přirozeně lehké a spontánní. Vzdálení se od prvotní black metalové formy je sice značné, ale typický skladatelský rukopis je stále k poznání bez potřeby talentu policejního operativce. O co více je „Katechismus“ vypravěčský heavy než black, o to více obsahuje barevnosti a nejrůznějších nálad. Mám rád koncepční alba, pro jejich atmosféru a vrstevnatost. To sice není pravidlem, a ne vždy se všechny dílky skládačky sejdou tak, jak by se sejít měly, ovšem veškeré možné obavy se ukázněně poroučely do říše zapomnění, jakmile dozněla poslední skladba. Tady je dobře vše, co dobře býti může. Bára propůjčuje PAČESS další rozměr – procítěnou křehkost, sametově něžný zpěv jdoucí naproti ostrým hranám. Díky tomu je „Katechismus“ jedinečný v kontextu diskografie PAČESS a nebál bych se říci, že i z pohledu domácí scény. Tradiční „pivní“ tematika postoupila na úroveň jazykově bohaté poezie, hladící sluch a jitřící fantazii.

Původně jsem chtěl vypíchnout nejsilnější momenty alba, ale záhy jsem přišel na takovou problém a těžký věc – čím déle album poslouchám, tím hůře se hledá jedna dvě vrcholné skladby. Není to tím, že by „Katechismus“ byl jednolitá koule bez výrazných momentů, je to přesně naopak. Co skladba, to emočně bohatý příběh se svou vlastní atmosférou, i přes civilní a zdánlivě obyčejný počáteční dojem tvoří skladby neobyčejný, mnohobarevný a soudržný celek, který nepostrádá moment překvapení a příjemně melancholickou atmosféru.

Napadá mě taková kacířská otázka – je „Katechismus“ prvním krokem k odlišnější tváři kapely nebo se jedná o úkrok stranou a výsledek spontánní symbiózy Báry a PAČESSovy družiny. Ani jedno není vůbec špatně, i když fanoušci black metalového nátisku PAČESS budou možná trochu brblat.

pacess.cz/

facebook.com/PacessBand/

bandzone.cz/pacess