Recenze: NORDJEVEL - Gnavhòl /2022/ Indie Recordings

Brutální severská nakládačka od kapely, jejíž název mi doposud příliš neříkal. Bestiální black metalový náklep ve švédském stylu na způsob DARK FUNERAL sice zprvu nenapovídá nic převratného nebo originálního, ale nenechme se zmást prvním dojmem. NORDJEVEL své běsy umí velmi zručně kultivovat a dovolím si tvrdit, že se o klon velkých jmen severské scény nejedná. NORDJEVEL nepodnikají bezhlavé frontální útoky, ale své zabijácké chutě ve jménu temnoty podnikají zcela systematicky a do posledního kroku promyšleně.

„Gnavhòl“ obsahuje kromě nekompromisní brutality i notnou dávku technické obratnosti a silných nosných nápadů v každé skladbě, jsem příjemně zaskočen…zaskočen, s jakou elegancí NORDJEVEL zakomponovali do ultrarychlých skladeb značný podíl serióznosti, aniž by působili suše a akademicky. Posluchač je odloven, vykrven, stažen z kůže a vykoštěn, přitom jej ale do poslední chvíle „Gnavhòl“ udržuje v napětí, pak už je pozdě na odpor, když jste nakrájeni na kostičky do guláše. Věřím tomu, že si ten pocit býti takto zpracován zopakuje kromě mě i řada dalších. „Gnavhòl“  je totiž ukruťárna vrcholné kvality, zachovávající si všechny typické atributy švédského black metalu (ačkoliv se jedná o norskou kapelu, stylově typická rozhodně není), které jsou doplněny řezavými riffy a výraznou temnou melodikou a chytlavými pasážemi. S tou chytlavostí se to má sic takto - NORDJEVEL  s ní hospodaří s rozvahou, na albu je jí přesně tolik, aby sloužila ku prospěchu celku a skladby obohacovala. NORJDJEVEL mohou budit zdání, že neví, kam se vrtnout a tak to raději hrají na obě strany - na jedné straně brutální a nekompromisní, na straně druhé pokukující po melodice a chytlavých riffech. Tím se dostáváme doprostřed situace, NORDJEVEL totiž trefili ideální průsečík chytlavosti a syrovosti na milimetr přesně, tudíž pokročilý mainstreamový posluchač může bez větší námahy přijít NORDJEVEL na chuť a temná strana scény nemá v žádném případě zažívací problémy. „Gnavhòl“ toho má mnoho společného s kultovními stylovými alby, zašlo ale od prvotní syrovosti a zběsilosti k serióznímu temnému umění, přičemž se obě roviny ani zčásti nevylučují.

Vzhledem k tomu, v jakých obrátkách se povětšinou „Gnavhòl“ drží, může snadno spadnout do obligátního kulometného stereotypu, jenomže zde se tak neděje, maximálně tak za účelem soudržnosti alba. Každá ze skladeb je něčím specifická, ať už převažující náladou nebo nápaditosti riffů, melodikou a dalšími velezajímavými momenty. „Gnavhòl“ je album nezáludné, forma výrazu je časem prověřená a spolehlivě účinná, v podání NORDJEVEL však dostala propracovanější podobu a pochmurně temnou eleganci, jako když se morová rána přijde zdvořile představit k vám domů, jakože tohle jsem já, kdo vás za pár dní bude kosit po tisících. Nic to nemění na smrtonosnosti alba, ale je tu toho poměrně dost navíc, co pomalu vypadá jako noblesní nájemný vrah v perfektně padnoucím obleku - smrt zaručena, špičková kvalita rovněž!!!

facebook.com/nordjevelofficial/

nordjevel.bandcamp.com/