Recenze: NOCTURNA – Of Sorcery And Darkness /2024/ Scarlet Records

Prvotina „Daughters Of The Night“ upoutala na NOCTURNA zaslouženou pozornost, šikovně napsaný symfonický power metal dokázal výrazně zabodovat, byť má své slavné období už nějaký ten pátek za sebou. Stále se ovšem najdou kapely, které dokáží z už poměrně dost vytěžené podstaty dostat nemalé množství svěžích nápadů. První album nebylo jednorázovým výkřikem do tmy, což potvrzuje jeho mladší sourozenec.

Podruhé a lépe, a to ve všech směrech, tak bych desku shrnul do krátkého a úderného hesla. Nesporná hitovost skladeb ve spojení s nemalou dávkou energie a silnou atmosférou dává spolehlivě zapomenout na stylová klišé. Vedle orchestrální vznešenosti jsou NOCTURNA stále metal jako čuně domácí s kly jako turecká šavle. Stačí si odmyslet orchestrální aranže a je myslím dostatečně jasno, co žene album kupředu. Neustálý tlak a nevtíravá melodika mi sebraly kacířské myšlenky o stokrát vymlácené slámě ještě dřív, než se mi začaly honit v hlavě. Ono se na druhou stranu není čemu divit a kvalitativní úroveň alba se dala očekávat – ústřední postava NOCTURNA Federico Mondelli, zde skrytý za maskou, je autorsky podepsán kromě NOCTURNA i pod FROZEN CROWN, což už je samo o sobě dost silná garance výsledné kvality. Skvěle se doplňující pěvecké duo Rehn Stillnight a Grace Darkling dodávají skladbám vítanou finální šťávu a vášeň. Jednoznačným plusem je masivní zvuk, žádný nasládlý a zjemnělý kompromis. Kytary dokážou pořádně říznout a provětrat vzduch, symbióza obou vokálů spolu s elegantní melodikou nenuceně a funkčně ohlazuje ostré hrany.

„Of Sorcery And Darkness“ v podstatě není nic překvapivého, takto pojatých desek je za každým rohem deset a dost možná víc. Co zrovna z tohoto alba snímá pověstný nevýrazný myší kožíšek a týká se to i desky předchozí, je osobitá atmosféra a magie, povyšující výrazový standard do vyšších sfér. Dalším pádným argumentem, proč „Of Sorcery And Darkness“ věnovat pozornost, je pestrost nálad v rámci poměrně pevně nastavených mantinelů. Kromě zavedených orchestrálně metalových pořádků se NOCTURNA vydávají obojím směrem – do vzdušnějších vod i do těch divočejších, aniž by se byť na moment utrhli ze řetězu. Střízlivá stopáž třicet sedm minut, jako vystřižená z časů elpíček, je ideální na vypuzení slabších momentů, než stihnou naředit a zadupat nápaditost a jiskření. Takto je řečeno naprosto vše, co má být řečeno bez zbytečné omáčky.

facebook.com/officialnocturna/

instagram.com/officialnocturna/