Recenze: NEUROTIC MACHINERY - A Loathsome Aberration /2022/ Bizarre Leprous Productions

„Nocturnal“ - předchozí album NEUROTIC MACHINERY jsem hodnotil neobyčejně příznivě, symbiotická vyrovnanost technické zručnosti a bohatosti emočního obsahu si mě vychutnala i obuví, o čemž svědčí mé pravidelné návraty k tomuto albu během dvou let, než vyšlo „A Loathsome Aberration“. Je to jako když jedete kamsi vlakem a přestoupíte na další, z rychlíku a IC. Nemám na mysli ani rychlost a luxus interiéru, spíše odlišný charakter krajiny, co ubíhá kolem.

„A Loathsome Aberration“ je výrazně přehlednější a agresivnější, přičemž technické pojetí, jaké známe z „Nocturnal“, nevymizelo a stále hraje významnou roli. „A Loathsome Aberration“ účinkuje rychleji, dříve jsem tak říkajíc u kořene věci. Moderní postupy, sekané riffování (nejen to) mi v podání NEUROTIC MACHINERY nedrhnou v krku, navíc muzika není přesycena technickými fígly a elegantně dává vyniknout skladbě jako celku. Přesně tohle je základní problém, který mám s tunami současných kapel, technika a energie super, ale dál obraz bídy a utrpení, prázdná šlupka s červíkem uvnitř, který chcípl hlady. Čest budiž přiznána mnohým výjimkám, kteří nezapomněli že technika je pouze půlka práce a pouze formou to jde tlačit jen do určitého bodu.

„A Loathsome Aberration“ při vší té technické agresi zůstávají dosti hravou kapelou, i když nosný koncept (ANO - „A Loathsome Aberration“ je koncepční album) není příliš hravý a ani veselý, sonda do hloubi mysli každého z nás na pokec s našimi vnitřními démony nebude ejchuchu jako když pozvete sousedy na grilovačku. Hravost však spatřuji v šíři prvků, pocházejících z death metalového základu, deathcorového zvuku a moderních riffů, poutavé atmosféry a progresivního pnutí. Do tohoto rozpoložení jsem se ovšem musel nějaký čas proposlouchávat. „Nějaký čas“, to znamená pravidelné rotace „„A Loathsome Aberration“ během dvou týdnů, co mi přistálo v poště. V tomto ohledu se „A Loathsome Aberration“  chová naprosto stejně jako předchůdce, působí pozvolna a na první pokus bych nedělal překotné závěry. První pocity z alba se nesou v duchu sevřeného technického death metalového alba, nakročeného k deathcoru a deathcoru a vyznat se v něm dá necvičenému uchu docela práci. Ucho navyklé na technické kotrmelce to má o poznání snazší a následná orientace nestojí tolik námahy, velmi výživné momenty spojené s pestrým výrazivem se objevují mnohem rychleji. Ta sevřenost a jednolitost nálad „A Loathsome Aberration“ se rozplývá jako pára nad hrncem a z alba se stává poutavé dobrodružství a tak trochu adrenalin, zvláště když jeden dopředu ví, o čem album tematicky je.

Toliko o hudební náplni „A Loathsome Aberration“, je ale potřeba zmínit i vizuální stránku alba. Vedle inovovaného loga obal zdobí skvělá malba, která mi spolu s logem připomíná obaly kultovních death metalových desek z devadesátých let. Nostalgii stranou, obal skvěle koresponduje s vlastní hudební náplní, ta je technicky precizní, zvukově brutální a strhující, stylově pestrá a přesto pevně soudržná. Útočnější podoba NEUROTIC MACHINERY má neskutečné grády a roste s každým poslechem!!!

facebook.com/neuroticmachinery/

instagram.com/neuroticmachinery/

bandzone.cz/neuroticmachinery