Recenze: NERVOSA – Jailbreak /2023/ Napalm Records

Ano, není to úplně novotou vonící deska, ale nic nám nebrání se pověnovat i albům, která už mají něco v našich uších odžito. K „Jailbreak“ se vracím minimálně z jednoho důvodu – je výborné. Tečka a hotovo dvacet, víc bych k tomu možná ani říkat nemusel. Ale to byste jednak neměli co číst (což jistě ve zdraví přežijete) a jednak jsou tu zajímavé okolnosti nejrůznějšího charakteru, které mě přiměli k sepsání těchto řádků.

Samozřejmě mě napadla stejně se nazývající deska od THIN LIZZY. Jedná se samozřejmě pouze o okamžitý reflex, s rockovou klasikou nemá společného zhola nic. Nejvýraznější změnou je změna vokálu – mikrofonu se chopila sama Prika. Ne vždy to dopadlo ku prospěchu věci, ovšem kapelnice se nelehké úlohy zhostila na výbornou. Syrová divokost a razantní přímočarost zůstávají na svých místech, ale je zde jeden rozdíl – jako protiváha syrovosti a divokosti se ve skladbách objevuje větší množství melodických vyhrávek. To by se dalo považovat za tanec na tenkém ledě a hodně brutální ředidlo energie, a především cestu zkratkou do mainstreamu. To nemusí být nutně špatná cesta, záleží především na přístupu tvůrce. Melodické prvky se naštěstí povedlo s úspěchem integrovat do struktury skladeb způsobem, který neobrušuje ostré hrany a působí nesmírně šťavnatě. Ve spojení se syrovější produkcí má „Jailbreak“ patřičnou hovězí sílu, ač to v souvislosti s holčičí kapelou vypadá nepatřičně, nazývat je hovězími, drůbežími a dalšími zvířátkovými přídomky bych ani nepomyslel. Od toho jsou jiné, milejší označení z říše zvířat, ale to bych zase mohl být nařčen z toho, že jsem dobytek zase já, takže toto téma raději opusťme.

„Jailbreak“ se drží, drobným změnám navzdory, osvědčeného vzorce jako veška košile a je pravověrně stylové, šilhající z thrash metalového pískoviště směrem k márnici. Má to samozřejmě svoje ctnosti a nectnosti. Hádám, že je to záměr a progresivnější přístup je na seznamu zakázaných činností. Osobně by se mi docela líbil výraznější příklon k osobitějšímu skládání, zvuku a čemukoliv dalšímu, co by jasně definovalo značku NERVOSA jako unikátní kapelu. Na druhou stranu to nepovažuji za až tak zásadní nedostatek, protože „Jailbreak“ představuje lítou a poctivou thrash / death řež jako ušitou přesně pro mě a nějaké ty blechy nehrají zásadnější roli.

facebook.com/nervosa

instagram.com/nervosathrash/