Recenze: MYRHOLT – EP Retterting /2020/ vlastní náklad

Ole Alexander Myrholt, toť jediná ústřední postava tohoto black metalového projektu, který šlape norskou zem již nějaký ten pátek. „Retterting“ je nesporně zajímavým kouskem, vycházejícím nedlouho před velkým albem, jako speciální návnada plní svůj účel znamenitě. S albem, co již vykukuje zpoza rohu, toho má obsahově společného velmi málo, většinu skladeb tvoří předělávky, ovšem předělávky stojící rozhodně za pozornost. Spojit různorodé skladby pod společnou, smrtí páchnoucí atmosféru, ač by se to mohlo zdát, není zas taková prča. Spíchnout EP složené z coverů napříč celou šíří metalových subžánrů od BLACK SABBATH přes SLAYER a DEAD CAN DANCE plus tři vlastní skladby, z nichž je každá naprosto odlišná, v tom je kus dobrodružného a tvůrčího ducha, covery totiž dostaly temnou a ještě temnější atmosféru, kterou odlehčuje akustická „Hamingja“ verze v elektrice se nachází na čerstvém velkém albu „Slejebot“, stejně jako „Til Hinnoms Dal“. Spíchnout takto výživnou ochutnávku je každopádně hodno zamyšlení a sepsání trochy řádků, páč takto zajímavá EP mezi řadovými alby vydávali snad akorát VADER, čímž nechci zajímavost EP kapel ostatních nějak dehonestovat, jen mě během psaní napadl zrovna tenhle příměr.

Předělávka DEAD CAN DANCE „The Trial“, nazvaná „Rettergang“, která EP otvírá, je předělávkový husarský kousek, skladba dostala slušivý black metalový kabátek a zní přinejmenším velmi zajímavě. Skladbu, která nemá s metalem tolik co společného, předělat na temný metalový kousek a ještě k tomu parádně temný, to se neděje tak úplně často a samozřejmě.  „Til Hinnoms Dal“ je „True Norvegian“ se vším, co k norskému black metalu patří, duch devadesátých let ze skladby doslova trčí a není to vůbec marný poslech, temná a děsivá atmosféra a slušivý přirozený, nijak přešlechtěný zvuk, to jsou ty správné součásti pro zdařilou black metalovou skladbu norského střihu a stejně tak solidní lákadlo před vydáním nového alba. No ANO!!! Je to ona!!! „Kill Again“ z nejzlomyslnějšího alba, které kdy SLAYER vydali – „Hell Awaits“, zde pod názvem „Drep Og Drep Igjen“. Tahle verze je o poznání černější a rezavější originálu, přitom si zachovává charakter a tvář skladby původní – velmi podařená předělávka.

„Hamingja“ se rovněž objeví na novince, zde se jedná o její akustickou podobu. Akustika vytahuje na světlo potemnělou melancholii, středověkou atmosféru, ač téměř taková temná folkařina, ten temný odér je tam stále. „Tegn Fra Universet“, jinak nám všem důvěrně známá kultovní „sabatí“ klasika „Symptom Of The Universe“ v této podobě dostala extrémnější a o pořádný kus černější podobu. Předělávek zrovna této skladby jsem už pár slyšel a doteď u mě vedlo zpracování od SEPULTURY. Verze MYRHOLT se však může postavit hned vedle, naprosto se „brazilské“ verzi vyrovná. Závěr obstarává elektronická instrumentálka „Antydninger fra Kosmos“. Jelikož tyhle samoherkové směry příliš nemusím a na chuť jsem jim plně nikdy nepřišel, považoval jsem tuhle věc spíše za takové outro. Nakonec musím objektivitě učinit zadost, tahle atypická věc má opět silnou atmosféru a ve výsledku nedopadá vůbec marně.

„Retterting“ se vydařilo více, než jsem původně očekával. I black metal může být poměrně hravý styl, i za cenu, že tahle hravost nebude pro každého. Předělávky jsou pojaty velmi originálně, byť jsou snadno poznatelné, dostaly významný díl temné atmosféry a takový řekl bych zlý kukuč. Ochutnávky z novinky leccos napovídají a to něco se poslouchá velmi dobře, i když to pro pokrokové progresníky nebude. Velmi příjemné EP, tohle „Retterting“…

facebook.com/olealexandermyrholt/

olealexandermyrholt.com/

instagram.com/olealexandermyrholt/