Recenze: LAHAR - Stínání hlav /2022/ Doomentia Records

Hrubá řezničina, syrový thrash metal z hlubin undergroundu. Jak jsem se vyslovit před lety, LAHAR, toť návyková hovězí přímočarost, a s potěšením konstatuji, že se to má s LAHAR naprosto stejně i v případě aktuálního alba s laskavým a mírumilovným názvem „Stínání hlav“. Dále zjišťuji, že jsem nepromeškal téměř nic a plynule navazuji na předchozí album „Umění strachu“ (pokud tedy budu uvažovat o řadových albech, nikoliv o splitkách a EP), to jsem tenkrát opěvoval více, než dosti a k něčemu podobnému se schyluje i nyní.

„Stínání hlav“ se opět s nikým a ničím nepáře, syrová a maximálně energická thrash metalová rubanice neztratila ze své síly a nebál bych se tvrdit, že LAHAR ještě více přitopili pod kotlem a řádně vyladili formu. Charakter alba mi udělal v hlavě pořádný průvan, který sfoukl nános prachu na paměťových stopách z první půle devadesátek, které mi tam uvízly po debutech DEBUSTROLu a SAXu. Ta živelnost a energie je na „Stínání hlav“ téměř totožná a pranic záleží na tom, že mezi oběma čelními srážkami zeje mezera třiceti let. Nevidím to jako kříšení minulosti, ono je to spíše o nadčasovosti takto pojaté muziky-nehledě na uplynulý čas má stále co sdělit. Svět je stále plný sraček a patrně tomu bude tak i nadále, tudíž lze (a je třeba) se vůči tomu adekvátním způsobem vymezovat-přímočaře, nekompromisně a s patřičnou silou. A není snad lepším soundtrackem k mizérii současných událostí než právě takové album, jakým je „Stínání hlav“.

Nekompromisní a mocný tah na bránu, nepolevující zběsilé tempo a jasný postoj, LAHAR věřím každý tón, riff i úder do bicích.  Skladby se zařezávají hluboko do podvědomí a nedávají ani vteřinu pochybovat, že tohle je plnokrevné a zabijácké album s jasným názorem a žádný uměle poslepovaný polotovar, učesaný produkcí do předem připravené formy. Pitvat „Stínání hlav“ skladbu po skladbě se málem jeví jako naprostá zbytečnost, album je kompaktní a vyrovnaný celek. Přesto se nechám strhnout návalem endorfinů a takový skromný rozbor si neopustím. „Stínání hlav“ je komplet neskutečná pecka, která nezkušeného jedince dokáže řádně vyválet v prachu a spočítat mu chrup, nicméně i takto kvalitativně vyrovnaná kolekce má své vrcholné momenty. Nekompromisní úvod (pominu-li intro) „Jen další protest“ posluchače nekompromisně čapne bez šance na únik, drtivá energie se žene nezadržitelně kupředu a já mám hned s první skladbou jasno, že tohle není jen tak nějaká thrash metalová deska. V rámci naší domoviny by mi jistojistě stačily prsty na rukou, abych napočítal kapely s takhle strhující silou - nejsou jich pravda tuny, ale o to více lze hovořit o kvalitě. „Smečka děsu“ a „Máš jen jednu šanci“ již tak zahuštěné atmosféře přidávají na intenzitě, otáčky jdou maximum, šikovné střídání tempa a proplétání šťavnatých riffů s kytarovými sóly mi působí příjemné mrazení v zádech. Další mega šleha následuje vzápětí, „Připrav se chcípnout“ svému názvu zhola nic nedluží. Zbývající skladby zcela určitě nekulhají, mým záměrem bylo toliko vypíchnout pro mě ty echt zabijácké kusy, což ostatně je odrazem mého momentálního rozpoložení a psát recenzi třebas o dva týdny později, byl by výčet drobet odlišný. Ale ani to by těžko změnilo celkový dojem, LAHAR svým třetím plnometrážním kusem s nohama na stole a s prstem v nose předvádějí takový mazec, ke kterému se mnozí v potu tváře a lapajíce po dechu horko těžko dohrabou!

facebook.com/LAHAR666.666/

metal-archives.com/bands/Lahar/