Recenze: Hydrarrgyrum - Rebirth In Steel (2017)

Těch návratů na scénu je letos povícero. HYDRARRGYRUM jsou jedněmi z navrátilců, i když ne všichni toto jméno budete registrovat. Kapela vznikla již v roce 1995, stihla dvě studiovky a v roce 2003 se první etapa historie kapely uzavírá. Druhá etapa se počíná psát rokem 2016, kdy se HYDRARRGYRUM probírají z dočasné neexistence a výsledkem znovunabytí činnosti je aktuální album, příznačně nazvané „Rebirth In Steel“. Kapelu nemám seštudovanou ani za mák, pouze jsem byl obeznámen s její existencí, a div že jsem nezazdil i to „hluché“ období. Postavím se proto k „Rebirth In Steel“ jako k samostatné jednotce, což v našem případě, kdy je mezi posledními alby čtrnáctiletá pauza, za tolik nevadí.

Co mě hned při prvním nástřelu chytlo za ušiska, byl mix stylů, resp. metalových subžánrů, který se mnou praštil o zem před lety, kdy vyšlo první eponymní album NEVERMORE. HYDRARRGYRUM se obtížně dají zařadit, nehrají nic, co by bylo nějak přesně zařaditelné do nějaké pomyslné krabice. V čase vydání „Hate Crew Deathroll“ od CHILDREN OF BODOM kdosi (tuším, že ve SPARKu) použil výraz „All-metal crossover“, což se docela hodí i na HYDRARRGYRUM. Jejich hudba obsahuje prvky klasickým heavy počínaje a těmi melodicko death metalovými konče (se značnou reservou). Po tematickém intru a během tohoto broušení oceli by se mohlo nabízet domnění, že HYDRARRGYRUM toho zas tolik zajímavého nenabídnou a leckomu se projev kapely může zdát tuctový a ne moc odlišný od současného tuzemského hlavního proudu.  HYDRARRGYRUM jsou ovšem staří harcovníci a věru nemají moc zapotřebí se někam cpát, už proto, že jsou toho nějakou dobu součástí, byť ne jako HYDRARRGYRUM. Jméno Zbyněk Haase mnohým nebude zcela neznámým kytarovým pojmem, stejně jako pan bratr Roman za škopky. „Rebirth In Steel“ stojí na hutném tvrdém základě, který dále velice zajímavým způsobem propojuje chytlavou melodiku s kvalitními nápady. Další samostatnou rovinou je syrový vokál, který propůjčuje HYDRARRGYRUM potřebný a zcela funkční díl naléhavosti jako protiváhu melodickým momentům. Naštěstí se nejedná o provařený a za posledních x let vyždímaný metalcorový model ode zdi ke zdi, který dnes používá kdejaký „kotelník“. Vokální „drsárna“ nepolevuje ani na mžik a bez škobrtnutí zapadá do každé ze skladeb.

HYDRARRGYRUM si na návratovém kousku evidentně dali notně záležet, není skladby, která by se krčila v koutě ve stínu skladeb jaksi vyvedenějších, protože jaksi vyvedené jsou bezesporu všechny. Každá disponuje vlastním vnitřním příběhem a nábojem, výrazným nápadem a jednoznačným tahem na bránu. Kombinace nejrůznějších metalových přísad tvoří natolik kompaktní sloučeninu, která nedovoluje obavám z roztříštěnosti a nesourodosti, aby třebas jen na okamžik zaťaly drápek. „Rebirth In Steel“ je s přehledem mazáků zvednutá rukavice a přijatá výzva návratu zpět. Není samozřejmostí dát dohromady metalové album s přirozenou lehkostí, album promakané, nesvázané téměř ničím, příjemně pestré a přitom držící pohromadě jako zednářská lóže. Tento návrat se povedl naprosto skvěle a zbývá jen neskromně doufat, že po „Rebirth In Steel“ nezůstane opět dlouhé ticho.

bandzone.cz/hydrarrgyrum
facebook.com/Hydrarrgyrum/