Recenze: HERMAN FRANK – Two For A Lie /2021/ AFM Records

Pilný matador Herman Frank nelení a v relativně krátkém čase nám pod čuchometry neservíroval své již páté sólové album. Průměrem to vychází od roku 2009 na jednu desku za 2,5 roku, což je solidní výkon. V případě minulého alba „Fight The Fear“ na recenzi u nás nakonec nedošlo, činím tak proto nyní. Docela se to i tematicky hodí, aktuální desku současné sestavy ACCEPT jste si již přečíst mohli, zbývá ještě vyčkat na novinku strýčka Uda a máme ten solingenský panteon jaksi pohromadě.

Herman je zjevně při chuti a nápady mu nedocházejí. „Fight The Fear“ si stihlo tak akorát sednout a aktuální kolekce nabízí vše, co bylo pádným důvodem pro rozhoupání se konečně něco sepsat ohledně sólových aktivit důležité osobnosti klasické sestavy jedné z nejdůležitějších metalových kapel vůbec. Že se pouze nejedná o upuštění momentálního tvůrčího přetlaku a věc pro skalní fanoušky, je naprosto jasná věc. Popáté v řadě si Herman drží velmi solidní a vyrovnanou kvalitu studiových nahrávek, a to nejen mezi sebou, tak i vyrovnanost skladeb v rámci konkrétního alba. Nejinak je tomu i v případě „Two For A Lie“. Komu šmakovala předchozí deska, bude si pomlaskávat i tentokrát.

„Two For A Lie“ je opět (by mě zajímalo, jestli někdo očekával něco jiného) klasický německý heavy metal, vybavený skvělým důrazným a moderním zvukem, výraznou melodikou a skvělým zpěvem (aby ne, nezaměnitelné slavičí hrdlo z AT VANCE a MASTERPLAN Rick Altzi je sázka na jistotu). Novinka je dalším jasným dokladem faktu, že Herman je zdatným instrumentalistou a schopným skladatelem. „Two For A Lie“ není zcela hitovým albem (alespoň ne křiklavě prvoplánovým), proti tomu však stojí desítka vyrovnaných fláků, odstartovaná energickou „Teutonic Order“. Kontrast mezi zatěžkaným riffem a vzletným refrénem chytá za spodek a nehodlá pustit, rozjezd je to parádní. Svižnější šlapavá „Venom“ má klasičtější formu, do uší leze bez vynaložení většího úsilí a má vše, kvůli čemu má smysl se Hermanově sólové tvorbě věnovat čas a sluch. Jízda nabírá na otáčkách s „Hate“, toť svižná, klasická heavy rychlovka v klasické kompozici riff / melodie / refrén / sólo, žádné složité přemety a rána rovnou na komoru – nemám žádných doplňujících připomínek. S „Eye of The Storm“ přichází nádech modernějšího pojetí (zatěžkaný a lehce rozkvílený riff) spojený s lehkostí seriózního rocku, to vše zabalené do ocelového kyrysu do luxusního finále, a pak že hity nebudou. „Liar“ boduje sugestivní atmosférou a silnou melodickou linkou, zvedající se směrem k refrénu. Včas přesměruje náladu alba jiným směrem, kytarové finesy a sólování dostávají více místa a je to radost poslouchat. Vzápětí se soukolí opět roztáčí – „Hail The New Kings“ je další z kvapíků s až hardrockovým nádechem (vzpomeňme třebas na „Fireball“) a není jedinou skladbou, která dá vzpomenout na těsnou vazbu heavy metal / hard rock. Rozběh ničím zvláštním nepřekvapí, vše je sice jak má být, energie dostatek, ale stále tomu cosi chybí. Ten správný level adrenalinu přichází se zpěvem na plný zátah a výživnou melodií a silným refrénem. Třetí exkurze k modernějšímu riffování se jmenuje „Just A Second To Lose“, vypjatější poloha skvěle spolupracuje s tou pravověrně klasickou tím více, vyskytují-li se v hojné míře dobré melodie, a zde jich není zrovna málo. Navazuje klasika v podobě „Danger“, příjemně těžký spodek skladby plynule graduje ke šťavnatému sólu, pokud jsem hovořil o nenásilné hitovosti, zde je další exemplární případ a pro mě jeden z vrcholů, takhle to mám prostě rád. „Stand up and Fight“ – že vám ta melodie něco připomíná? Jasně, mě taky… „Kill The King“ !!! Ta podobnost je docela vražedná, začátek každé sloky jede ve stejné kadenci frázování jako megahit RAINBOW, až bych měl pocit, že se nejedná o náhodu. „Open Your Mind“ cválá k cílové rovince s námořnickou rozvahou, skvělé melodie, povedený riff, mraky energie, jako závěr alba velmi důstojná tečka. „Two For A Lie“ není v žádném případě překvapivá deska. Pokud čekáte novátorské postupy, raději se poohlédněte jinde. Pokud ovšem očekáváte poctivé heavy metalové album a kvalitně odvedené řemeslo, na které se můžete spolehnout, rozhodně se nespletete.

hermanfrank.com/de/home.htm

facebook.com/hermanfrankband