Recenze: HEFAISTOVA LYRA – Přeludy /2019/ Slovak Metal Army

Že SMA nevydávají jen a pouze death, případně black metal, je již dostatečně známo. Co je taktéž známo, je skutečnost, že pod jejich značkou vycházejí nějaký ten rok věci přezajímavé. Brňáci (další geograficky pro nás tematická kapela) HEFAISTOVA LYRA, jsou hooodně zajímavým úkazem na metalové i zcela jistě i na rockové scéně.

HEFAISTOVA LYRA jsou výrazově téměř úplně obyčejnou a civilní kapelou, ukotvenou v mantinelech hard rocku s přesahem do klasického metalu. Co z nich dělá jedinečný zjev na tuzemské scéně, tkví v originálním uchopení klasického materiálu, zajímavé atmosféře jejich hudby a neméně tak v originálně napsaných textech na pomezí světa živých a mrtvých (lépe neživých a nemrtvých). Posledním šutérkem do mozaiky je vypravěčský styl zpěvu, výborně padnoucí ke koncepci textů. Výsledkem je originální album, disponující naprosto jedinečnou atmosférou nasáklou temným odérem středověkých morových ran, kdy pomíjivý život lidský měl pramalou cenu, strašilo na každém temném rohu a bytosti z temných světů se tu producírovaly, jako by na to měly pracovní vízum.

„Přeludy“ jsou albem, které vypráví. Vypráví příběh – příběh fantaskní, příběh o bubácích, skrytých v našem podvědomí od dávných časů. Atmosféra tohoto (leč poměrně krátkého, album trvá půl hoďku) příběhu, děleného na osm kousků, je úžasně silná a přitažlivá, vtahující posluchače přímo do děje, a není třeba jej příliš nějakými lacinými kousky a partiovými efekty přesvědčovat. Vše je přirozené a spontánní, za využití poměrně minimalistických výrazových prostředků. O to silnější jsou podprahové vibrace, které ze skladeb tryskají při každém taktu. Pak není třeba okázalých aranží, pompézní produkce a celý koncept si v pohodě vystačí se silným nápadem a není vůbec potřeba všech těch opičáren kolem, kterých jsme mnohdy svědky. Nechci teď plivat na pompézní koncepční alba, jen a pouze chci co nejdůrazněji vyzdvihnout do výše onen nejsilnější trumf „Přeludů“. HEFAISTOVA LYRA mistrovsky dokáží prakticky z běžného heavy rocku vytěžit ono zlaté dno, které se otevře, když máte onen cit pro silnou atmosféru, doprovázející stejně silný kompoziční nápad. Oba tyto elementy, pokud jsou spojeny do uceleného příběhového konceptu, jsou ideálním výchozím bodem k celkovému úspěchu a vítězství na všech frontách. Výsledkem je taková „z prdu kulička“ a jednička z efektivity, v základu jednoduché a efektivní album. „Přeludy“, ač jako album nejsou nijak přehnaně strukturované a košaté, mají o to silnější vnitřní příběh a temnou atmosféru. A to je o dost silnější argument, než hrát velkou hru v Mariáši v červených. Máme tu další převelice dobrou kapelu z Brna, Olééééé !!!!

Teď se mi to pindá, ovšem tento můj pocit z „Přeludů“ nebyl zpočátku takový. Než jsem vstřebal všechny ingredience dohromady, dost dobře jsem nevěděl, co si s „Přeludy“ počít. Chvíli mi vycházely jako dobrá a nadprůměrná zábavovka s ambicí to dělat po svém. Tento trochu trpký pocit se rychle rozplynul a album začalo fungovat, jakmile jsem se na něj naladil. Určitý čas a úsilí to stálo, ale „Přeludy“ rozhodně stojí za investovanou energii. …A dál už poslouchejte sami !!!

bandzone.cz/hefaistovalyra

hefaistovalyra.bandcamp.com

facebook.com/Hefaistova-lyra