Recenze: HEAVY PETTIN´- Best Of /2020/ Burnt Out Wreckords / Cherry Red

Docela bych byl ochoten se vsadit, že toto jméno je v našich končinách téměř neznámé a kromě pár znalců žánru tuhle partu nikdo znát ani pamatovat nebude, včetně mě. HEAVY PETTIN´ hráli přesně ten styl, ze kterého mi v postpubertálním období naskakovala vyrážka a těžkého tvrďáka to byla příliš velká cukrárna a komerce. Říkejte tomu jak chcete, zdali to je NWOBHM, hair metal, AOR nebo úplně jinak. HEAVY PETTIN´, ač vznikli v Glasgow v roce 1981, jejich zvuk spíše odkazuje na americkou scénu z přelomu dekády. Nedalo by se říci, že by kapela byla provinčním srandaspolkem, jejich dvě tři vydaná alba „Lettin´Loose“ (1983), „Rock Ain´t Dead“ (1985) vyšla u „velké“ firmy a neměla vůbec špatně našlápnuto. To druhé oproti prvotině dostalo blýskavý kabátek, dobovou moderní produkci a bylo „obohaceno“ o tehdy nesmírně moderní popovité klávesy. Nechám stranou, zdali to bylo správně nebo ne, moje krevní skupina je tradiční pojetí rocku, kde ty klávesy plní dosti odlišnější a smysluplnější roli, ale to sem teď nepatří. Rozdíl mezi debutem a druhou plackou je značný, ani ne tak kvalitou písní, ta ani na „dvojce“ není vůbec špatná, nicméně zvukově je to málem jako oheň a voda. Třetí album „Big Bang“ (1989) opět zní pro mé uši o poznání blíže rockové podstatě, použitý objem sladících přísad se významně snížil a přibylo té pravé rockové dravosti. Tím se podstatná část historie HEAVY PETTIN´ v podstatě uzavírá, aniž by kapela udělala díru do zeměkoule. Málo platný, ne každému je dopřán díl světské slávy, kterou by si zasloužil a HEAVY PETTIN´ jsou jedněmi z těch, kteří upadli do zapomnění, resp. v českých luzích a hájích nejsou nijak třeskutě známí, přitom jejich alba v žádném nejsou žádný podprůměrný brak.

Čtrnáctiskladbový průřez třemi alby HEAVY PETTIN´ představuje reprezentativní vzorek pro ty co zažili i pro ty, kteří se zpětně seznamují. Nejsem zase takový zdatný pátrač, důvod ten, proč sepisuji tyhle řádky, je jednoduchý. Během psaní recenze na novinku BURNT OUT WRECK jsem samo sebou sbíral informace týkající se kapely a ve vyhledávači mi vyskočili také HEAVY PETTIN´, kteří mají s BURNT OUT WRECK leccos společné, konkrétně Garyho Moatese, který figuruje v obou kapelách. Právě z tohoto důvodu jsem pojal nápad Vám přiblížit i HEAVY PETTIN´ prostřednictvím jejich „Best Of“. Co na kompilaci slyším, je velmi příjemné připomenutí jedné éry. Skladby vzhledem k jejich letitosti příliš nezkostnatěly a velmi dobře fungují i po třech desetiletích od jejich vzniku. Klasické rockové postupy jen tak neomrzí, z HEAVY PETTIN´ je navzdory americkému vyznění silně cítit rocková tradice ostrovního typu, obdobně tomu, jak se s tím tenkrát poprali DEF LEPPARD, významný rozdíl vidím pouze ve velikosti té ošidné slávy, co má mnohdy vlastnosti polní trávy.

Byl jsem vždy zastáncem řadovek před výběrovými alby, téměř nikdy se tvůrcům nepovedlo trefit se do mé představy o výběru nejlepších skladeb, za ty nejlepší jsem považoval úplně jiné skladby a moje best of by vypadalo naprosto jinak. „Best Of“ od HEAVY PETTIN´ je čestnou výjimkou z pravidla. Dal jsem tomu trochu toho času a úsilí, všechna tři alba jsem si poslechl v kuse několikrát za sebou a pokud bych do toho mohl mluvit, jakože nemůžu, moje verze „Best Ofka“ by vypadala hodně podobně.

facebook.com/heavypettinofficial/

instagram.com/heavypettinofficial

twitter.com/heavy_pettin