Recenze: HEAVING EARTH - Darkness Of God /2022/ Lavadome Productions

Uff, tomu říkám direkt mezi světla!!! HEAVING EARTH jsem doposud nijak do hloubky nastudované neměl, což nyní hodnotím jako vážný nedostatek. „Darkness Of God“ mi to ovšem vrátilo s nemalými úroky. V prvním okamžicích jsem ani nevěděl, jak se jmenuji, natož abych byl schopen rozeznat, co se kolem mě děje. Tohle jsem vážně nečekal, nával technické a sofistikované agrese mě zcela pohltil. Teprve pak, s následujícími poslechy, jakmile následky úvodního úderu odezněly, jsem začal pobírat pravidla hry. „Darkness Of God“ není na poslech nic jednoduchého a čitelného na první pokus. Technická složitost „Darkness Of God“ však neznamená odtažitost k posluchači, stačí nezbytné minimum, to jest soustředěnější poslech a není až tak velký problém zavrtat se albu pod kůži.

HEAVING EARTH silně rozeznívají vedle drtivé energie a death metalové brutality i uměleckou strunu - odmyslíme-li si metalovou rovinu alba, „Darkness Of God“ se hloubkou propracování, formou a sílou obsahu vymaňuje z těsné stylové svěrací kazajky. O to více pak vyniká schopnost HEAVING EARTH v podstatě zůstat na poli extrémního metalu a jedním dechem si hrát na svém vlastním písečku v kvalitě, se kterou lze sebevědomě vykopnout dveře s nápisem „Světová extratřída“. Technicky dokonalá (pod tímto pojmem si každý může představit něco úplně jiného) a do nejtitěrnějších drobností promakaná nahrávka může skýtat riziko syndromu „studeného čumáku“, kdy technická dokonalost takřka totálně zadupe všechno živé a zbyde pouze vyleštěná konstrukce s průvanem uvnitř. To není ovšem případ „Darkness of God“. Zprvu mi sice album připadalo jako napěchované technickými prostocviky a prakticky nic dalšího jsem ani neočekával s cílem se v tom alespoň trochu vyznat, nicméně tušení čehosi jedinečného se od začátku nedalo jen tak odbýt. Druhé kolo znamenalo prudký obrat, album začíná naplno fungovat velmi rychle, což mě bez přehání nachytalo na švestkách, povětšinou se takto komplikovanou muzikou prokousávám poměrně dlouho. Obsah přesně odpovídá koncepci obalu, „Darkness of God“ je především o mnoha šedých, temných tónech. Jejich tíživost a intenzita se plynule přelévá od pochmurnosti do drtivé brutality. Velmi silnou zbraní a zásadním argumentem pro mé euforické výkřiky budiž zvláštní, v nejlepším významu slova originální atmosféra, jako když zkřížíte (teď mě prosím nebrat zcela doslovně) IMMOLATION s MASTODON.

Jakkoliv může „Darkness of God“ působit jako jednolitý monolit, poměr útočných pasáží a těch relativně přehlednějších se skladbu od skladby mění a nikdy se nezacyklí do jednoho bludného kruhu. S elegantní melodikou, vzdálenou maximálně exhibiční chytlavosti, se bezesporu jedná o dechberoucí album, které sic budí dojem technické a nepřístupné záležitosti pro užší skupinu předem připravených jedinců. I přes komplikovanost, komplexní strukturu a instrumentální obtížnost „Darkness of God“ jsou HEAVING EARTH kapelou s vytříbeným citem pro emotivní obsah skladeb. Forma neválcuje obsah, oba základní elementy jsou spojeny v oboustranně výhodné symbióze. Výsledek nese jméno „Darkness of God“!!!

bandzone.cz/heavingearth

facebook.com/heavingearth