Recenze: GRAVESPAWN – The Elder Darkness /2020/ Satanath Records

Americké black metalové kapely, nechám stranou jejich relativně nevelký počet, mají různá specifika,. Atmosféra americké black metalové scény je logicky výrazně odlišná od evropské, a v míře tuplované od norské, případně švédské scény. GRAVESPAWN, ač se evropskému znění poměrně dost blíží, jsou stále dosti specifickou záležitostí. Atmosférický (lehce) black metal ve verzi GRAVESPAWN je značně načichlý dávnými časy, temnotou a válečnými řežemi. Odkaz na tzv. druhou vlnu severského black metalu nelze přeslechnout, nicméně k užití syntezátorů dochází vcelku osobitým způsobem, jako náladotvorný nástroj fungují naprosto odlišně, než jsme toho byli svědky kupříkladu na starších albech DIMMU BORGIR. GRAVESPAWN jsou i se syntezátorovým pozadím o poznání temnější a větší měrou usazení v černé bažině.

„The Primordial Dynasty“ - síla a majestátnost, kombinace síly a vznešenosti. Syrovost vhodně doplňují melodické pasáže a vypravěčské tendence. Na úvod silné vnadidlo, rozhodně silnější, než jsem čekal a mnohem silnější, pokud dáte albu více, než jeden poslech.  „Hexenturm“ rozehrává temné nálady, v pomalé části, vlastně po většinu skladby, působivá melodika včetně tklivého hlasu zvonů věrna názvu čaruje bezpočet temných odstínů – velmi zajímavé. „Sons Of Mars“ se přibližuje severskému black metalu snad nejblíže ze všech skladeb, pravidelně se střídá střední a rychlé tempo, kdy přijde na řadu dramatický orchestrální podkres. Syntezátor zde rozhodně není za popový plevel, co má tendenci album zaneřádit podbízivými prvky. Synťáky hrají na „The Elder Darkness“ velmi důstojnou partii a vytvářejí onu majestátní složku atmosféry. „Curse Of The Ruins“ – démoničtější tvář GRAVESPAWN se projevuje. Skladba se většinou pohybuje v pomalejších tempech, kdy vynikne vypravěčská vrstva stylu GRAVESPAWN, děs a tíseň propuká v rychlých pasážích. „Cocytus Wins Ascend“ startuje velkolepě, mohutná stěna orchestrace vybuchne do kulometné smrště a neubírá na intenzitě. Bere s sebou vše, co není přibito, přišroubováno nebo přivařeno. Mrazivé emoce se drží neustále na horní rysce, tento intenzivní a působivý kus atmosférického black metalu má potenciál na jeden fuk zmrazit. „The Dreadful Eye“ do mrazivého chladu přidává více jasu a šlechtické elegance. Pokud bych měl GRAVESPAWN připodobnit k jednomu jedinému evropskému jménu a k jednomu albu,  jako na hrubé vodítko bych ukázal na „In The Nightside Eclipse“ od EMPEROR. „Kingdom Of Cruelty“  zní jako bojový pochod všech těch, pro které to byla jednosměrná cesta. Rychlá tempa, zatěžkaný dusot ve střední rychlosti jako rány těžkým kladivem se střídají navzájem s pomalými atmosférickými pasážemi, ovšem nikdy nedojde na ředění důrazu a intenzity, té se dostává v koňských dávkách. Začátek „Barbarian Misanthropy“  evokuje filmové pohádky, případně soundtracky k fantasy filmům. Je přímo nakažlivý a poutavá na první pokus. Poté vypukne ultrarychlé inferno, i když mně by bohatě stačilo motat dokola ten úvodní motiv. Ve zpomalení se tyto přitažlivé melodie vrací, ovšem už v jiné podobě. Silnou zbraní „Barbarian Misanthropy“, a vlastně komplet všech skladeb, je výrazová variabilita nápaditě propojená do jednoho celku. GRAVESPAWN ví, kdy přitlačit na pilu a naopak kdy pustit posluchače ze sevření, aby se záchovnými hlty kyslíku stačil pobrat vše, co se na albu nachází. „Die By The Sword“ …že ten název odněkud znáte? Já taky. Jedná se o cover slayerovské klasiky, která v podání GRAVESPAWN zkošatěla myslím tak o dvě stě procent a dostala velmi zajímavou podobu.

Tuto formu black metalu, která si ve své k mainstreamovému publiku vstřícnější podobě prožila svoji etapu slávy již před nějakým rokem, v této kvalitě nenajdete zas tak často. Navíc GRAVESPAWN k (řekněme) symfo black metalu přistupují v vytříbeným citem a ponechávají mu nezbytný pach ohně a síry. S odlesky extrémně vyleštěných hran a umělými dochucovacími náhražkami se tu nesetkáte. U GRAVESPAWN se hraje narovinu s hlavou na špalku. A tak je to spravne, tak to ma byt...dovolte mi odejit.

facebook.com/GravespawnOfficial/

gravespawn.bandcamp.com/