Recenze: GLOOM – Awaken /2020/ Slovak Metal Army

Věřte tomu nebo ne, o GLOOM jsem měl doteď velmi mlhavou povědomost, v tomto okamžiku se jedná pro mě o vůbec první srážku s touto bezesporu skvělou kapelou, ale extatická zvolání nechme až na konec. GLOOM mají venku nové album a je na mně, jak se s tímto pro mě novým obzorem poradím, gothic metal je styl, který mě léta míjí hodně velkým obloukem a zcela určitě nejsem žádným znalcem a specialistou. Naposledy mě vzalo za hercnu gotické období PARADISE LOST, ať si kdo chce jak chce argumentuje, „One Second“ a „Host“ (zčásti již „Draconian Times“) sjíždím doteď a stále mě to má co říci, a to jsem fandou především syrové tváře Holmese a spol. Své gotické období ovšem zvládli s úžasnou noblesou, která z těchto alb dodnes srší. Pak dlouho nic, možná jen němečtí CREMATORY jako jediní, které bych zmínil jako jednu z mála kapel, která mě dokázala zaujmout. Cukrkandl HIM mě dokázal spíše odradit, teda ne, že by nestáli za nic, ale prostě jsem jim na chuť nepřišel. O to více jsem teď zvědav na novinku GLOOM.

A hleďme!!! Tohle bych si dal líbit. Po krátkém intru se rozjede mému uchu libá melodická metalová jízda, přesně podle gotických not, jak jsou obecně vnímány. Zajetá formulka „sloka/refrén“, chytlavé melodie a co hlavně – silná atmosféra!!! „Feel The Pain“ je melancholická hitovka se vším zásadním, co metalová gotika má obsahovat, a navíc vypilovaný vlastní rukopis podpořený povedené souhře obou vokálů – zde se toho děje hodně, vzhledem k naprosto jasné stylové šabloně. Hitovost v případě GLOOM neznamená lacinost, tohle je sakra povedené a jsem žádostiv dalších událostí. „Everything Ends“ není opět žádné gotické překvapení, vše je při starém, pokud se týká výrazových prostředků. Vše vystřeluje do úctyhodných výšin účinné riffování a podmanivá melodie. „Bleed In My Arms“ dává více vyniknout melancholické atmosféře, vokál opouští hlubší rejstříky a vplouvá do tradičního rockového výrazu. Pomalá „Fragments Of Life“ svou emotivností patří k nejsilnějším zážitkům na „Awaken“, atmosféra s melodikou až téměř čarují s náladou a výsledek stojí vážně za to. „Broken“ sází na zádumčivou náladu, podpořenou valivým tempem a mohutnější kytarou. Pestrost nálad je záležitostí „Awaken“ jako celku, kdy každá skladba je hozena do jiného rozložení nálad, přitom tvoří se zbytkem soudržný celek. „Hollow“ je o poznání svižnější, vhodné zpestření po pochmurných náladách, jakkoliv vymazlených. Skladbě opět nechybí chytlavý melodický motiv a výrazný nosný refrén. GLOOM nedochází dech ani s druhou půlí alba. S „Lovecry“ dochází na mrazení v zátylku, silné melodie, zesílené orchestrací, jsou podmanivé a strhující. Pokud mám z alba vyzdvihnout jednu jedinou skladbu, bude to „Lovecry“, jednoznačně a bez dlouhého přemýšlení. „Epilogue“ – název napovídá poslední skladbu, ovšem „Epilog“ je předposlední. Posmutnělá skladba, postavená pouze na klavíru, vokálu a decentní orchestraci, silnou a přesvědčivou atmosférou nenechá leckteré oko suché, o čem že to je udělá s konečnou platností závěr skladby, vyplněný tónem umíráčku a krákáním krkavců, dost možná tam najdete i další zvířenu. S „Noose“ tu máme úplný závěr, podstatně svižnější, výstavbou a náladou lehounce odkazující na SENTENCED, případně AMORPHIS. GLOOM mají natolik propracovaný vlastní rukopis, že toto přirovnání není vůbec ke škodě věci.

„Awaken“ mi udělalo docela hodně radosti. Ti na začátku zmínění HIM (ač znovu opakuji, jejich kvalita je bez diskuse) u mě fungovali jako takový strašák, že mě čeká lehounká popina a já budu hledat slova a cestu, jak na to. Obsah „Awaken“je ovšem někde jinde, vedle přehledné sktruktury skladeb má široký prostor silná atmosféra a návykové melodie, krom toho je to stále řádný metal a ne nějaký cvičební materiál prvního stupně obtížnosti pro začátečníky, ale vyspělé, po všech stránkách dotažené album od kapely, která ví, jak na to!!!

bandzone.cz/gloomsk

facebook.com/gloomslovakia/

gloom.sk