Recenze: FROZEN BLOOD – Frozen Blood /2018/ Slovak Metal Army

Že je Slovensko země metalu zaslíbená, a death metalu především, není třeba příliš zdůrazňovat. Stále mám co objevovat, o FROZEN BLOOD jsem neslyšel donedávna ani zbla, a neměl ani náznakem tušení, co na mně vybafne. Smířen s tím, že bude další chod ultrarychlého technického deathu (ano, mám svá brutální, pravidelně se opakující období, ale mé uši si už žádaly změnu), jsem o to více zpozorněl při prvních taktech – od pravdy jsem dále být nemohl a na mé tváři se objevuje onen blažený výraz ne moc odlišný od výrazu Hermana Göringa po zprávě, že morfium už zase je. FROZEN BLOOD jsou krásně syroví, hrubí a hrnou to pěkně postaru. Trocha melodií a black metalového koření a úspěch je téměř zaručen. Téměř…FROZEN BLOOD však chytli příležitost na pačesy a výsledek je příjemný. Ač se většina z osmi skladeb debutového alba drží středních temp, skladby mají švih a temperament, společně s temnou atmosférou se dějí docela divy.

FROZEN BLOOD hrnou poměrně melodický death metal na tradičních základech s melodickým přesahem, zahaleným do temné atmosféry. Není úplně mimo mísu je popsat jako black / death – ta temná aura a výstavba části riffů k tomu přirozeně nabádá. Nemám problém si představit, kterak album stráví i fandové AMON AMARTH, stejně i příznivci starší podoby kovu smrti, taktéž švédského střihu – takže i já. Album, ač kompozičně není nijak komplikované, odhaluje své taje a přednosti postupně, nečekejme pecku mezi kukadla po prvním poslechu, ten pravý šmak se dostaví, necháme-li „Frozen Blood“ dostatečně poslechově „uležet“. Iluzorní počáteční placatost je pouze zdánlivá a chvíli si počkat na další vlnu útoku endorfinů, která bude významně silnější. Náhle se z FROZEN BLOOD stává daleko zajímavější kapela, která dobře ví, co hraje a jak na to. Zvukově je album přesně v těch mantinelech, které zaručují masivní a hutný death metalový humbuk. Vokál je úchvatně chorobný, zvládající a co více, zintenzivňující melodické pasáže, aniž se z nich stávají líbivé a laciné fígle.

"Frozen Blood“ je vyrovnanou smrtonosnou kolekcí, zajímavým soundtrackem k pikniku v márnici, tematicky však nezůstává jen u tradičních neživých témat, kdy jediným „živým“ elementem zůstávají oživlé mrtvoly. Zatěžkaná „Fog“ notně čerpá z tradičního řemesla tetky smrtky, krom několika rychlých výpadů se převaluje v pomalejším tempu a zvláště v závěru zpomaluje definitivně. Mrazivá vánice „Last Autumn“ má docela blízko ke vzpomenutým Vikingům AMON AMARTH, nicméně ona děsuplná atmosféra skladbu hází do odlišného světla, a blíže k black metalovému výrazu. „Mighty Thundergod“ má rovněž ony „švédské“ vibrace“ snad ještě více zřetelné, ovšem ve značně hrubější podobě a blíže tradičnímu řemeslu smrti. Eskalace melodiky pokračuje – „Guardians“ na melodické kytaře doslova stojí, vypravěčský styl dostává přece jen širší prostor. „Rotten Dogma“ cení zuby, přidává na agresi, důrazný melodický refrén je nakažlivý téměř jako morová rána ve třináctém století (pokud v tomto století žádná nebyla, budu za blba). „Winter“ je sympaticky načichlá odérem výparů černého kovu, více členitá a strukturovaná. Ty dopadající sněhové vločky a štípání mrazivého větru jsou skoro až reálně cítit. S „Last Wanderer“ propukají ve větší míře zběsilejší tempa a brutální vokál ještě více zatlačí na ostří, melodické pasáže jsou náhle mrazivější a atmosféra temnější. „Roadkill MIdnight Snack“ – mluvené intro ke skladbě nepotřebuje překladu, téma je naprosto jasné a brutální zpracování námětu se dá očekávat. Nejbrutálnější skladba na závěr??? Proč by ne. Zařazena je jako bonus, což chápu, už vzhledem k faktu, že se strukturou a zpracováním naprosto vymyká zbytku alba. To zdvojené riffování a brutální zátah ovšem nemá chybu a je jasným signálem, na jaké úrovni FROZEN BLOOD zvládají brutální death metal, stejně jako death metalovou melodiku.

facebook.com/FrozenBloodBand/

frozenblood-sma.bandcamp.com/releases