Recenze: EXORCIZPHOBIA – Digitotality /2020/ Support Underground

Namlsán předchozím albem, jásaje v duchu i nahlas, pustil jsem se po hlavě do pitvání novinky. Hned takto zhurta musím poznamenat, že EXORCIZPHOBIA je ve formě. „About Us Or Without Us“ je parádní kousek, „Digitotality“ i s přihlédnutím ke krátké zrací době předchůdci na záda nedýchá. Energetická palba (mosh, jak se též englicky a po americky říká) , jak jsme po léta zvyklí, neutichá, mám spíše pocit, že kapela teprve teď dostává tu správnou slinu. Lehký závan starých VOIVOD, který jsem minule opěvoval jako prdlej, stále laškovně vykukuje zpoza rohu a dělá na mě xichty. Jen si prevíte provokuj, stejně do Tebe vidím, jak do hubený kozy, stejně Tě vidím a vím, co máš za lubem – zas se EXORCIZPHOBII navrtat do pár riffů a čekat, jestli Tě ty smrade najdu.  A našel, a zase je to parádní.

Uhání to zběsile, jako když ráno otevřete kurník. EXORCIZPHOBIA jede na plný koule jakoby jim za zadkem zubama cvakal rotvajler. Nakoncentrovaná energie ve všech skladbách, má to parádní švih, střední rychlost tomu náramně sedne, zpomaluje se až na dvě skladby minimálně, důrazná rytmika žene skladby nekompromisně dopředu, poslouchá se to jedním dechem a pustí až s posledním taktem. Ostré, řezavé kytary, sympaticky hulákaný vokál a neméně tak sbory činí pospolu přesně to, na co jsem se vcelku dost těšil. Jednoznačně pozitivní je zjištění, že v porovnání i s daleko slavnějšími kolegy z mezinárodní branže není album příliš uniformní, skladby lze od sebe lehce odlišit, mají dostatek svých vlastních rozlišovacích znaků a dostatek výborných nápadů, až by imperialista měšcem chrastící záviděl až do pukacího stavu. „Digitotality“ je album naprosto skvěle nazvučené, nelze říci, že by ten který nástroj byl upozaděn nebo naopak příliš vytažen dopředu včetně vokálů, kdepak, vše je včetně každého cinknutí činelu zřetelné, čisté, nikoliv však sterilní. Zvuk je současně hutný, plný a dynamický, a jak se na kapelu tohoto ražení patří, řádně přirozený a šťavnatý.

„Velký bratr tě sleduje“, to mě napadlo v souvislosti s názvem a grafikou „Digitotality“, jako téma jako ušité pro současnou a dosti divnou dobu, kdy tendence všechny a všechno špehovat přes programový kód se stává běžným denním chlebem. Paralela se stěžejním Orwelovým dílem se přímo nabízí a digitální totalita dostává děsivou reálnou podobu. Spojení tohoto více než aktuálního tématu s metalovým vyjádřením dává albu další naléhavý rozměr. Zdravý vztek a nasranost povyšuje instrumentální výkony a svěží zpracování bez zadýchaných momentů o další stupínek výše. Stylová přímočarost alba má sílu odbrzděného parního válce, jasný postoj vůči stavu věcí kolem nás dostává takto jednoznačné a nekompromisní vyjádření bez nesmyslné a dnes tak perverzně moderní tzv. korektnosti – já bych řekl, že do korektnosti má tahle kupa hnoje hodně daleko, je to jen oficiální forma pokrytectví.

EXORCIZPHOBIA má na „Digitotality“ úžasnou sílu, kam se hrabou energeťáky v plechovce, ty jsou ve srovnáním s obsahem alba jako urologické čajíčky. A co víc, „Digitotality“ Vám při nadměrné konzumaci neserve pumpu, maximálně Vás bude bolet za krkem po permanentním pohazování kšticí. „Digitotality“ je silný kandidát na tuzemské thrash metalové album roku, byť konkurence je silná a je z čeho vybírat. Nicméně verdikt, jakkoliv si už z principu nevytvářím žádné bodové stupnice ani hitparády ani jiný pofidérní systém, je vůči „Digitotality“ velmi, ale velmi (věcná!!! :D :D :D) příznivý – EXORCIZPHOBIA nahrála zatím své nejlepší album, to tvrdí Medyed!!!

exorcizphobia.bandcamp.com/

bandzone.cz/exorcizphobia

facebook.com/EXORCIZPHOBIA/