Recenze: Exorcizphobia - About Us Without Us (2018)

Kdo byť jen letmo přičichl k domácí scéně, tohle jméno minimálně aspoň zaslechly. EXORCIZPHOBIA může být v klidu synonymem českého thrash metalu, už jenom z důvodu aktivního setrvání na domácí scéně, chutných soust konkurenční kvality postupem času přibylo, EXORCIZPHOBIA ovšem nežila z podstaty a na aktuálním kotoučku si dosti mákla, což je slyšet po celou stopáž.

„About us Without Us“ disponuje ukázkovým „crossoverovým“ zvukem, který v kombinaci se střednětempým kvapíkem spontánně nutí minimálně k podupávání, u temperamentnějších jedinců má jasnou ambici vyvolat vysokootáčkové křepčení. Úvodem solidní překvápko – intrem je předehra k „Vyšehradu“, překrytá jakýmsi rádiovým provozem. „Lost Again“ duše zpočátku ve středním zahřívacím tempu, posléze se rozjede palba, která mi svou skladbou připomíná….ale teď si vzpomenout koho…ale jo, hodně příjemné déjà vu. Starší období VOIVOD – třeba jsem jediný, který to tam slyší. Když se pár pasáží objevuje i v následující palbě „Planet Penitentiary“, ušiska mi plesají nad způsobem a mazáctvím, jak EXORCIZPHOBIA zní po svém a o kopírovačce kanadské legendy nelze uvolnit ani zčásti vážnou myšlenku. „Relationshit“ se ku takzvanému crossoveru více přibližuje, a opět tu máme hodně povedenou řežbu. Lehce punková „Gypsy Rock´n´Roller“ je zpestřením, které já vděčně kvituji, ovšem nijak okatě nevybočuje z konceptu alba a je velmi vhodným zpestřením. „Beggars Of Today“ obnovuje bojovou pohotovost thrash metalových divizí, začátek je maximálně energetický a následné střídání středního a rychlejšího tempa, nápaditých melodických kytar s „hoblingem“ dělá z „Beggars“ značně návykovou záležitost. Zpomalujeme… po výplachu si krapítek vydechneme. „Time Doesn´t Heal“ je pomalým songem bez pachutě laciných balad, je emotivní, obdařeným dostatečně silnou, civilní a nikterak vlezlou melodií. „About Us Without Us“, jak již název může napovědět, pojednává o našich drahých spojencích, kterak nás najednou přestali zdravit a nechali na hraní jednomu hysterickému Rakušanovi. Po MURDER INC. a CATASTROFY je to další příběh z naší nedávné historie, který by neměl být zapomenut, pomalu, ale jistě dochází pamětníci a jednou se odněkud vyloupne nějaký retardovaný nedomrlý zmrd, který začne tvrdit, že to bylo jinak, nebo to pro jistotu nebylo vůbec. „Just One Shot“ startuje suprovým groovy riffem a vzápětí nabírá na rychlosti, pravidelně si vyměňující místečko se středním dusáním fungujícím téměř jako parní válec na asfaltovém povrchu. „Ratts In The Walls“ vystavuje na světlo VOIVOD atmosféru snad v nerozsáhlejší míře, moc příjemně se to poslouchá, s vědomím nenapodobitelnosti Piggyho hry. O to více sympatické je, jak uvěřitelně tyhle pasáže, které zněním a náladou staré VOIVOD upomínají, ve finále působí.

„About Us Without Us“, ač album rochnící si v thrashovém bazénku, rozhodně není pro striktně úzkou skupinu fandů. Pestré je natolik, že má co nabídnout i vzývačům ostatních metalových subžánrů, a ti rozhodně nebudou zívat nudou. Dobrá práce!!!

facebook.com/EXORCIZPHOBIA/
bandzone.cz/exorcizphobia