Recenze: EWIGKEIT - Out Of The Woods (EP) /2022/ DTM Productions

EWIGKEIT si evidentně oblíbili formát EP, tohle je už tuším třetí v řadě a opět se jedná o něco zcela jiného, než byly předchozí dvě. Rockový a extrémnější výlet prozměnu střídá náladovější a zadumanější poloha, známá z posledního dlouhého alba. James je v pozici, kdy si může dělat, co se mu zlíbí a zatím z toho nikdy nevznikla kravina - naopak, doteď pod značkou EWIGKEIT vycházely vynikající nahrávky a tak je tomu i v případě „Out Of The Woods“.

Třískladbové EP „Out Of The Woods“, jak již bylo řečeno, se jakýmsi obloukem vrací k výrazové formě, obsažené na „DISClose“, tj. melodickému gothic / doom metalu s odbočkami do black metalových vod. EP vévodí podmanivé melancholické melodie a tísnivá atmosféra, jako když čekáte blížící se katastrofu. Ta téměř určitě nepřijde, ale ten pocit je přesto neodbytný a zneklidňující. Vrstvené melodické kytary, které mě očarovaly před časem, se znovu objevují v plné kráse, jen si říkám, jestli sedmnáct minut není příliš málo, tahle poloha EWIGKEIT skvěle padne (ostatně, která ne, že jich tu pár bylo a problém jsem neměl ani s jednou, je to holt bordel…) a neškodilo by ji roztáhnout na větší časovou plochu. Nu což, jsem rád i za necelých dvacet minut, během nichž se toho děje poměrně hodně a je řečeno pravděpodobně vše, co chtěl James sdělit. Necítím se na to, abych odhadnul, v jakém duchu se ponese další nahrávka ani to, jak dlouhá bude - vše otevřené a vše je možné. Tvůrčí rozsah Jamese Fogartyho je natolik široký, že si může vyzobávat přesně to, co se do aktuální koncepce přesně hodí a dává to jasný smysl. Jediné, co zůstává neměnné, je svébytný autorský rukopis, protínající všechny skladby beze zbytku.

Sdělení „Out Of The Woods“ je poměrně jasné - EWIGKEIT jsou originálním zjevením na metalové, stejně jako rockové scéně, kdy záleží především na momentálním Jamesovým rozpoložení. Bez hledu na převažující výrazový rámec, nahrávky EWIGKEIT umně spojují instrumentální účelnost se silným emočním obsahem. „Out Of The Woods“ není jistě výjimkou, tři skladby na omezené časové ploše hravě vydají na plnohodnotné album. Na druhou stranu se mi takto pojaté skladby vstřebávají daleko snadněji na skromnější ploše, než kdyby byly součástí alba v délce cca padesáti minut. EP stačí třetinový čas k tomu, aby se ke slovu dostaly všechny zásadní tváře a nálady, na kterých EWIGKEIT stojí posledních pár let. „Out Of The Woods“ má nepochybnou sílu v tom, že ač se drží zavedené linie, drží se jí s nenuceným šarmem a hloubkou zážitku. Výlety do extrémnějších vod a melancholičtější rovina do sebe zapadají na mikrometr přesně, bez drhnutí.

EWIGKEIT stvořili dalšího působivého a velice kvalitního „kraťase“. Stává se z toho pěkná tradice a zdali tentokrát dojde na velké album nebo linie EP bude nadále pokračovat, to se teprve uvidí. Za mě bych nebyl vůbec rozmrzelý, i kdyby tradice EP pokračovala. EP mají jednu nespornou výhodu - udržení pozornosti a zhuštění silných momentů. EWIGKEIT se právě tyto dva předpoklady daří úspěšně naplňovat. Do třetice se opět zadařilo!!!

facebook.com/ewigkeitofficial

ewigkeitofficial.com/