Recenze: ELVENKING – Reader Of The Runes – Rapture /2023/ AFM Records

Pokud bych měl vybrat jednu z nejvíce nedoceněných power metalových kapel posledních let, byli by to z mě strany italští machři ELVENKING. Vynikající a kvalitativně vyrovnaná diskografie, kdy je v podstatě jedno, po které desce sáhnete. Výrazný autorský rukopis, svébytná melodika ani nepopiratelná stabilní kvalita studiových nahrávek za posledních více než dvacet let ELVENKING nepřinesly ten věhlas, jaký by si jistě zasloužili. Světská sláva polní tráva, jak se říká a mezi kvalitou a slávou nefunguje přímá úměrnost. ELVENKING si s tím ale hlavu nelámou a pustili se do ambiciózní trilogie „Reader Of The Runes“, jejíž druhým pokračováním je „Rapture“.

Nic nenasvědčuje tomu, že by ELVENKING trpěli nedostatkem invence a silných nápadů, kterých je pro jakýkoliv koncepční projekt potřeba poněkud více než nařekněme běžné album. Za léta existence si ELVENKING vybrousili a stále vybrušují vlastní svébytný rukopis, který svým pojetím možná nemá daleko k německým vypravěčům BLIND GUARDIAN, nicméně ELVENKING na to jdou z odlišné strany a výraznějším folk-metalovým nátiskem, organicky zakomponovaným do struktury skladeb jako výrazným spolutvůrcem výsledné nálady skladeb. Na nějaké ty housle a vybrnkávání dochází také, ale ten hlavní podíl nabízejí skladby jako celek. Spolu s epičností a instrumentální úrovní se stále hlásí o slovo hitový potenciál a podstatná posluchačská vstřícnost. Komplexnější, košatěji strukturované skladby si stále ponechávají sympatickou poslechovost.

Výraznou předností „Reader Of The Runes– Rapture“ je výrazová pestrost a barevnost nálad od razance po vzdušnou náladovost. Album navíc nevzbuzuje dojem vyrobeného prefabrikátu, chudého na emoce. Emoční rovina alba je velmi silná, což není v současné generické době až taková samozřejmost. „Reader Of The Runes– Rapture“ možná nemá okamžitý nástup a nekope s takovou razancí, na jakou jsme byli zvyklí v případě předchozích alb, ale o to silnější je vnitřní pnutí skladeb a celková atmosféra. Za sebe říkám ano a tesejte to do kamene!

elvenking.net/

facebook.com/elvenking.official/

instagram.com/elvenking.official/